Trwają prace w parku w Nowym Kisielinie

28 Wrzesień 2014
Ruszyły kolejne prace ziemne na terenie Lubuskiego Parku Przemysłowo-Technologicznego w Nowym Kisielinie. Pracownicy spółki Müsing ze Szczecina, głównego wykonawcy inwestycji, pierwszą łopatę wbili 15 września. - Mamy sporo do zrobienia, musimy uzbroić teren przypominający prostokąt o bokach: 230 i 530 m - zdradza Jacek Łuczak.

LPPT składa się z kilku części. Najpierw, ok. dwa lata temu, wybudowano drogę do jeszcze nieistniejącego parku, potem uniwersyteckie laboratoria, które prezentowaliśmy na łamach majowego wydania „Łącznika”.

Bardzo ważna część parku to działki inwestycyjne objęte statusem Kostrzyńsko-Słubickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej oraz strefa ekonomiczna Lubuskiego Trójmiasta. Ale zanim pojawią się tu inwestorzy, do działek trzeba najpierw doprowadzić drogi dojazdowe i chodniki oraz wszystkie najważniejsze media, w tym sieć energetyczną i telefoniczną.

- Jeśli pogoda dopisze, czyli zima będzie dla nas łaskawa, z temperaturami nie niższymi niż minus pięć stopni, to wówczas zakończymy ten etap inwestycji w czerwcu przyszłego roku – zapowiada Jacek Łuczak, inżynier budowy.

Ruch na budowie zaczyna się o 7.00 rano, kończy o 17.00 wieczorem. Ekipa ok. 20 osób pracuje tu od poniedziałku do soboty. Nocują w gospodarstwie agroturystycznym w pobliskim Droszkowie. Do domów, do Szczecina, jadą raz na dwa tygodnie. Tak intensywny rytm pracy ma zapewnić nie tylko terminowe wykonanie zleconych prac, ale przede wszystkim ich wysoką jakość.

- Mamy sporo do zrobienia, musimy uzbroić teren przypominający prostokąt o bokach: 230 i 530 m. Jeszcze przed nastaniem zimy chcemy wytyczyć koronę ulicy przebiegającej mniej więcej przez środek tego umownego prostokąta. Zanim spadnie śnieg, powinniśmy utwardzić grunt i położyć podbudowę z kruszywa pod tę przyszłą drogę dojazdową – tłumaczy J. Łuczak.

Na razie, na budowie, trwają prace przygotowawcze. Samochody ciężarowe zwożą materiały oraz sprzęt budowlany. Powstaje baza socjalna oraz centrum zarządzania. Biuro kierownika budowy już pracuje. Na ścianach wiszą dokładne mapy geodezyjne wraz z wytyczonymi trasami zaplanowanych instalacji.

Przyszła kanalizacja sanitarna z przepompownią ścieków będzie miała ok. 1.200 m długości. Kanalizacja deszczowa, zbierająca nadmiar wody z przyszłej drogi i chodników, będzie miała ok. 1.000 m. Do tego dochodzi sieć wodociągowa (ok. 800 m) oraz kanalizacja techniczna, wewnątrz której, w przyszłości, nabywcy tak uzbrojonych działek inwestycyjnych będą mogli, wedle własne uznania, poprowadzić np. własną sieć telekomunikacyjną.

Nowa droga będzie łączyła strefę ekonomiczną z kolejowym peronem, którego budowa również została objęta kontraktem szczecińskiej spółki. 
Wartość wszystkich prac zakontraktowanych przez spółkę Müsing w Lubuskim Parku Przemysłowo-Technologicznym w Nowym Kisielinie wynosi 14 mln zł. Połowa tej kwoty pochodzi z funduszy unijnych, połowa z budżetu miasta.

- Uzbrajanie parku jeszcze nie weszło w intensywną fazę, ale firmy zainteresowane kupnem działek już nam przysyłają zapytania o warunki cenowe i możliwości techniczne. To zainteresowanie narasta z każdym miesiącem – informuje Paweł Urbański, dyrektor Departamentu Inwestycji Miejskich i Zarządzania Drogami.

LPPT w Nowym Kisielinie to duma i wielka nadzieja Zielonej Góry. – Dzięki powstaniu profesjonalnej strefy ekonomicznej zyskamy realną szansę na pozyskanie nowych inwestorów gospodarczych. To wędka, bez której nie ma co marzyć o rozwoju ekonomicznym miasta – tak prezydent Janusz Kubicki wielokrotnie tłumaczył sens miejskiego zaangażowania w powstanie parku.

(pm)

Artykuły powiązane: 

Darstal rozbuduje zakład

Pierwsza firma w parku w Nowym Kisielinie chce się rozbudować i rozszerzyć zakres usług, świadczonych niemieckim odlewniom.

100 mln zł na Lubuski Park Naukowo-Technologiczny

To najważniejsza inwestycja gospodarcza w regionie. Do tej pory kosztowała ok. 120 mln zł głownie z Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego. Za te pieniądze powstałą m.in. obwodnica Nowego Kisielina oraz budynki laboratoryjne Uniwersytetu Zielonogórskiego.

Laboratoria w Nowym Kisielinie są już gotowe

Do końca tego półrocza ma być wyłoniona spółka, która będzie zarządzać uniwersytecką częścią parku w Nowym Kisielinie.

Jak miasto buduje park w Nowym Kisielinie

Zbudowana właśnie obwodnica to nie koniec inwestycji drogowych na obrzeżach Nowego Kisielina. – Chcemy budować drogi, peron kolejowy i uzbrojenie terenu, za 12 mln zł – tłumaczy wiceprezydent Krzysztof Kaliszuk.

Jedziemy! Obwodnica Nowego Kisielina otwarta!

Musicie to zobaczyć! Od 13.00 można już jeździć nową drogą, pozwalającą ominąć Stary i Nowy Kisielin. To największa inwestycja drogowa w rejonie Zielonej Góry.