Jak będzie się zmieniać Zielona Góra do 2020 r.?

16 Maj 2014
Przed nami ostatni wielki skok cywilizacyjny zasilany olbrzymimi unijnymi pieniędzmi. Już nigdy więcej do Polski nie napłynie tyle miliardów euro wsparcia. Nigdy nie napłynie ich tyle do Zielonej Góry. Miasto walczy o miliard złotych. Musimy te pieniądze jak najlepiej wykorzystać. I zdobyć ich jak najwięcej. Tylko jak?

ELEKTRYCZNE AUTOBUSY

400 mln zł

To największy i szalenie nietypowy projekt. Dlaczego? Bo jeszcze nikt w Polsce nie wpadł na pomysł, by cały tabor autobusowy komunikacji miejskiej przestawić ze zwykłych autobusów na pojazdy elektryczne.
- Ktoś musi być pierwszy - śmieje się prezydent Janusz Kubicki. – Mam nadzieję, że wielkość miasta nie będzie przeszkodą. Połączenie z gminą na pewno zwiększy nasze szanse, bo w projekcie będziemy mówili o zaspokojeniu potrzeb większej liczby mieszkańców miasta na większym terytorium.

Miasto chce pozyskać na ten cel pieniądze centralne. Całość ma kosztować ok. 400 mln zł. Elektryczne autobusy będą obsługiwać całe Lubuskie Trójmiasto. Wymienimy obecna 71 autobusów na  95 pojazdów elektrycznych. Są one droższe od tradycyjnych autobusów, ale tańsze w eksploatacji. Jednak do tej pory nigdy nie mieliśmy nawet cienia szansy na wymianę całego taboru. A to nie wszystko – oprócz autobusów, kupimy trzy szynobusy elektryczne i zostaną wybudowane trzy przystanki. Do tego dojdzie oczywiście cała infrastruktura - elektrownia fotowoltaiczna o mocy 1,5 MW, infrastruktura do ładowania autobusów elektrycznych wraz z systemem telemetrycznym. Zostanie również rozbudowany system biletu elektronicznego.
Zyska środowisko, zyskają również pasażerowie, bo niższe koszty eksploatacji pozwolą na zwiększenie ilości kursów i utrzymanie stabilnych cen.

Jednym z elementów programu będzie nowoczesne centrum przesiadkowe przy dworcu PKP z windami lub pochylniami dla niepełnosprawnych, by bez problemów mogli wejść na wiadukt nad torami.

INNE PLANY

208 mln zł

- Jeżeli dojdzie do połączenia, zbudujemy kanalizację w Ochli i Zatoniu. Kosztować ma to około 30 mln zł. – zapowiada wiceprezydent Krzysztof Kaliszuk. - W mieście chcemy rewitalizować park Tysiąclecia za ok. 5 mln zł i Dolinę Gęśnika (5 mln zł). Natomiast rewitalizacja terenów zielonych na terenie gminy pochłonie ok. 30 mln zł. Chodzi o parki w Zatoniu i Ochli oraz o Las Odrzański w Krępie. Myślę, że ok. 50 mln zł pochłonie modernizacja regionalnych instytucji leżących na terenie gminy: WOSiR-u w Drzonkowie, Muzeum Etnograficznego w Ochli, lotniska w Przylepie.

Miasto planuje również, że powstanie ul. Aglomeracyjna (30 mln) i zostanie poszerzona ul. Zacisze wraz z rondem przy al. Wojska Polskiego (12 mln), ścieżki rowerowe (10 mln). Zostaną  zrewitalizowane: pl. Słowiański (5 mln), gdzie będzie można organizować duże, winobraniowe koncerty , deptak od Bachusa do redakcji „Gazety Lubuskiej” (5 mln) oraz teren na tyłach teatru w kierunku pl. Matejki (10 mln). Za ministerialne pieniądze zostanie rozbudowana filharmonia (5 mln).

 

 

Artykuły powiązane: 

100 mln zł potrzeba do zbudowania obwodnicy południowej

Jak pozbyć się ciężarówek przejeżdżających przez Ochlę, Drzonków i Raculę? – Trzeba wybudować obwodnicę południową Zielonej Góry. Bez połączenia miasta z gminą nie będzie to możliwe – twierdzi wiceprezydent Krzysztof Kaliszuk.

25 mln zł na planetarium Wenus

Są pieniądze na drogi, są pieniądze na rozwój, są również pieniądze na rozrywkę. Sztandarowym projektem „rozrywkowym” jest budowa planetarium w dawnym kinie Wenus. Kosztować będzie, bagatela, 25 mln zł, z czego 18 mln zł to środki z zewnątrz.

100 mln zł na Lubuski Park Naukowo-Technologiczny

To najważniejsza inwestycja gospodarcza w regionie. Do tej pory kosztowała ok. 120 mln zł głownie z Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego. Za te pieniądze powstałą m.in. obwodnica Nowego Kisielina oraz budynki laboratoryjne Uniwersytetu Zielonogórskiego.

100 mln zł na nową strefę przemysłową

W czwartek otwarto do ruchu kolejny odcinek drogi ekspresowej S3 z Międzyrzecza do Gorzowa. Wielka radość. Zielonogórzanie czekają kiedy budowa ruszy na południe i uzyskamy drugą nitkę ekspresówki. Ta ma powstać w ciągu trzech lat.

12 mln zł na centrum przyrodnicze

To kolejny realizowany już projekt na zagospodarowanie nieczynnych obiektów. Tym razem chodzi o dawne zabudowania Lumelu przy ul. Dąbrowskiego.