GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę obwodnicy Zielonej Góry

23 Czerwiec 2013
Jeszcze nie wszyscy kierowcy zorientowali się, że od wtorku można jeździć nowowybudowanym odcinkiem S3 Sulechów-Świebodzin, a Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła w piątek przetarg na budowę drugiej nitki S3 z Sulechowa do Nowej Soli. Za trzy lata wygodną ekspresówką dojedziemy nad morze.

Wiecie, od ilu lat Zielona Góra czeka na wybudowanie drugiej nitki drogi ekspresowej? Od równo 20 lat! Na wiosnę 1993 r. rozpoczęto prace, samochody wjechały na nią w lipcu 1995 r. Drogowcy już wtedy wiedzieli, że w przyszłości będzie tu biegła dwujezdniowa trasa. Dlatego zaraz zachowali miejsce na drugą nitkę S3. Stąd ślepe zjazdy, szerzej przekopane skarpy czy wolne miejsce pod wiaduktami. Nic, tylko budować kolejne dwa pasy drogi!

We wtorek samochody wjechały na nową drogę Sulechów-Świebodzin. Nie było żadnej pompy, oficjeli, przecinania wstęg itd. Tak po prostu – inspektorzy nadzoru stwierdzili, że wszystko jest w porządku i… można jeździć. To tylko fragment inwestycji. Już od kilku lat szeroką, dwujezdniową S3 dojedziemy z Gorzowa aż za Szczecin. Wciąż trwają prace na innych odcinkach w województwie lubuskim. Drogowcy pracują w kilku miejscach.

Praca wre

Nas najbardziej interesuje odcinek Sulechów-Międzyrzecz, którego budowa dobiega już końca. Ma 42 km długości i kosztował ponad miliard złotych.
Jeszcze pod koniec maja drogowcy oddali do użytku pierwszy, niewielki odcinek S3 (pomiędzy Węzłem Świebodzin Północ a Węzłem Jordanowo) umożliwiający wjazd na autostradę A2. Od wtorku szeroką, dwujezdniową trasą dojedziemy z Sulechowa do Węzła Świebodzin Południe. Tu musimy zjechać na starą drogę. Powolne tempo jazdy i stanie na skrzyżowaniach ułatwi nam podziwianie nowej estakady łączącej dwa świebodzińskie węzły – południowy z północnym. Jeszcze tylko przez kilka tygodni.

- Według harmonogramu, ten fragment drogi ma zostać udostępniony kierowcom 11 lipca. Natomiast w sierpniu gotowy będzie fragment do Międzyrzecza – informuje Anna Jakubowska, rzecznik prasowy zielonogórskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Prace budowlane trwają również na odcinku od Międzyrzecza do Gorzowa. Mają się zakończyć do maja przyszłego roku.

Według zapowiedzi sprzed lat, cała lubuska S3 miała być gotowa do roku 2012. Ten plan okazał się nierealny. Teraz jednak rząd zatwierdził nowy wykaz dróg ekspresowych, które będą budowane w pierwszej kolejności. A to oznacza, że są pieniądze na budowę naszej S3.

Nowy program rządowy

- Na początku czerwca ogłosiliśmy przetarg na budowę drugich nitek obwodnic Międzyrzecza i Gorzowa. Prace powinny się rozpocząć na początku 2014 r. i zakończyć w 2016 r. – informuje A. Jakubowska.
Koszt budowy 12-kilometrowej obwodnicy Gorzowa, wraz z mostem, to ok. 600 mln zł. Obwodnica Międzyrzecza jest tańsza – 200 mln zł.

A co z drugą nitką obwodnicy Zielonej Góry? W piątek GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę drugiej nitki S3 z Sulechowa do Nowej Soli. Całość podzielona została na trzy odcinki realizacyjne i dla każdego z nich prowadzone jest odrębne postępowanie przetargowe:

1. Budowa drugiej jezdni drogi ekspresowej S-3 na odcinku Sulechów - Nowa Sól - pierwszy odcinek od km 272+650 do km 286+043 (Sulechów - Zielona    Góra Północ, dł. ponad 13 km).

2. Budowa drugiej jezdni drogi ekspresowej S-3 na odcinku Sulechów - Nowa Sól - drugi odcinek od km 286+043 do km 299+350 (Zielona Góra Północ - Niedoradz, dł. ponad 13 km).

3. Budowa drugiej jezdni drogi ekspresowej S-3 na odcinku Sulechów - Nowa Sól - trzeci odcinek od km 299+350 do km 316+640 (Niedoradz - Nowa Sól, dł. ponad 17 km).

Rozstrzygnięcie przetargów, podpisanie umów i rozpoczęcie robót planowane jest na II kw. 2014 roku. Oddanie do użytku - II połowa 2016 roku.

Ten odcinek kosztować będzie ok. 1,2 mld zł. Powinien być gotowy w 2016 r. Prawdopodobnie później powstanie drugi most w Cigacicach. To skomplikowana operacja. Dotychczasowy most, oddany do użytku w sierpniu 1986 r., nie spełnia już współczesnych standardów dróg ekspresowych. Dlatego, po zbudowaniu obok pierwszej nitki nowej przeprawy, zostanie zburzony. Kolejny most stanie później w tym samym miejscu.

Tomasz Czyżniewski

 

Artykuły powiązane: 

Z Sulechowa do Świebodzina mkniemy S3 (zdjęcia)

Miała być gotowa w poniedziałek. Jednak samochody wjechały na nią we wtorek wieczorem. Możemy już jeździć po 18 km odcinku drogi ekspresowej.
wybierz swoje
Barcikowice sołtys Franciszek Kosidło Franciszek Kosidło
Drzonków sołtys Renata Woźniak Renata Woźniak
Jany i Stożne sołtys Monika Turzańska Monika Turzańska
Jargoniewice sołtys Elżbieta Świercz Elżbieta Świercz
Jeleniów sołtys Wojciech Bortnowski Wojciech Bortnowski
Kiełpin sołtys Aneta Walczak Aneta Walczak
Krępa sołtys Janusz Sikora Janusz Sikora
Łężyca sołtys Jolanta Rabęda Jolanta Rabęda
Ługowo sołtys Agnieszka Głuska Agnieszka Głuska
Nowy Kisielin sołtys Andrzej Zalewski Andrzej Zalewski
Ochla sołtys Aleksander Kosowicz Aleksander Kosowicz
Przylep sołtys Mieczysław Momot Mieczysław Momot
Racula sołtys Mirosława Jabłonka Mirosława Jabłonka
Stary Kisielin sołtys Krystyna Koperska Krystyna Koperska
Sucha sołtys Ireneusz Rypson Ireneusz Rypson
Zatonie i Marzęcin sołtys Krzysztof Sadecki Krzysztof Sadecki
Zawada sołtys Jan Smoter Jan Smoter
Zielona Góra prezydent Janusz Kubicki Janusz Kubicki