Zielony transport. Wyprodukują prąd dla elektryków

26 Maj 2023
Elektryczny autobus nie kopci, nie hałasuje i nie potrzebuje ropy. To nasza chluba. MZK idzie dalej. Wkrótce miejski przewoźnik będzie sam produkował prąd do swoich pojazdów.

Ma do tego warunki. Podczas ostatnie przebudowy zajezdni postawiono tutaj wielką wiatę, pod którą parkuje kilkadziesiąt elektrycznych autobusów. To ponad hektar dachu. Został tak zbudowany, że można na nim zamontować panele fotowoltaiczne.

- Taka farma powstanie do końca roku. Właśnie odebraliśmy projekt – zdradza Robert Karwacki, prezes MZK. – Całkowite roczne zapotrzebowanie na prąd na zajezdni dla naszego taboru to 1,5 tysiąca megawatogodzin. Farma fotowoltaiczna pozwoli wyprodukować energię na 480 megawatogodzin, to jedna trzecia zużycia. I nie jest to nasze ostatnie słowo, bo w przyszłości chcemy rozbudować farmę.

Inwestycja, to początek tworzenia Inteligentnego Systemu Transportowego, który wymaga instalacji kamer, czujników ruchu i monitoringu. Ponadto konieczna jest rozbudowa infrastruktury transportu miejskiego np. przebudowa zatok, ale i budowa nowej pętli autobusowej. Koszt tej części projektu to 2 mln 332 tys. zł, z czego blisko 1 mln 900 tys. to fundusze z UE.

Dodajmy, że MZK szykuje się też do budowy mniejszych farm fotowoltaicznych na pętlach autobusowych.

Tymczasem przewoźnik rozpoczął budowę nowej pętli autobusowej przy ul. Giżyckiej. Zaplanowano ją w pobliżu torów kolejowych i łącznika osiedla Pomorskiego z S3 i Trasą Północną (po drugiej stronie centrum handlowego Stop Shop). Nie zabraknie zatoki autobusowej z dwoma miejscami do ładowania autobusów przegubowych (stacje o mocy 800 kW) i infrastrukturą dla kierowców. W zakresie inwestycji jest rozbudowa ul. Giżyckiej, budowa: dwóch przystanków dla pasażerów, (jeden z wiatą), chodników, ciągu pieszo-rowerowego z przejściem dla pieszych i oświetlenia drogowego. Pojawi się też elektroniczna tablica informacyjna z rozkładem jazdy.

Rozpoczęły się już pierwsze prace ziemne związane z budową kanalizacji deszczowej. Wycięto drzewa kolidujące z inwestycją.

- Dzięki budowie wyniesionego skrzyżowania ulic Giżyckiej z Kętrzyńską, będą musieli zwolnić kierowcy, którzy pędzą z Trasy Północnej w stronę Pomorskiego - wyjaśnia prezes Karwacki. - W tym miejscu będą doświetlone przejścia dla pieszych. W pobliżu naszej pętli planowany jest przystanek kolejowy Szybkiej Kolei Miejskiej Lubuskiego Trójmiasta.

(rk)