Zbudujemy sobie nowe przystanki kolejowe

28 luty 2024
Dokładnie licząc powstanie 11 przystanków w Lubuskim Trójmieście, z czego pięć w samej Zielonej Górze. Do tego dojdzie nowe centrum przesiadkowe PKS-PKP przy ul. Dworcowej. Taki jest plan. Koszt około 300 mln zł. Jesteśmy gotowi, by startować w konkursie na unijne pieniądze.

- Dosłownie dopinamy przysłowiowy ostatni guzik - uśmiecha się Edward Fedko, prezes Stowarzyszenia Lubuskie Trójmiasto. To ono opracowuje koncepcję stworzenia Szybkiej Kolei Aglomeracji Lubuskiego Trójmiasta, która skomunikuje gminy tworzące Zielonogórsko-Nowosolski Obszar Funkcjonalny.

Koncepcja będzie podstawą wniosku do planowanego w połowie roku konkursu na unijne dofinansowanie w ramach programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę Komunikację i Środowisko (FEnIKS). Rozstrzygnięcie powinno nastąpić jesienią tego roku. 85 proc. pokryje Unia Europejska, pozostałe - samorządy i PKP PLK. - Program byłby realizowany w latach 2025-27 - informuje wiceprezydent Krzysztof Kaliszuk. - Miasto m.in. zbuduje centrum przesiadkowe przy ul. Dworcowej.

- W sumie wybudujemy 11 nowych przystanków kolejowych w Nowej Soli, Konradowie, Zielonej Górze, Słonym i Czerwieńsku. Zmodernizujemy kolejnych 12 przystanków w Niedoradzu, Zielonej Górze, Sulechowie, Buchałowie, Letnicy, Koźli, Bogaczowie i Nowogrodzie Bobrzańskim - wylicza Alicja Drzewiecka, ekspert ds. kolejnictwa w Lubuskim Trójmieście.

Powstaną nowe perony, a przy nich węzły przesiadkowe, tj.: drogi dojazdowe, miejsca parkingowe, ścieżki rowerowe oraz pętle autobusowe. Tak gęsta sieć przystanków ma spowodować, że więcej ludzi będzie jeździło pociągami, co wyeliminuje zbędny ruch samochodów osobowych.

- W samej Zielonej Górze zbudujemy węzły przesiadkowe przy przystankach w Nowym Kisielinie, Starym Kisielinie i Przylepie - dodaje Hanna Nowicka, dyrektorka biura Lubuskiego Trójmiasta.

(tc)

Janusz Kubicki

prezydent Zielonej Góry

- Stawiamy na komunikację zbiorową. Wielkim sukcesem zakończyło się przestawienie miejskiej komunikacji na elektryczne autobusy. Nie tylko jest nowocześnie i ekologicznie, ale również rośnie liczba przewożonych pasażerów. Kolejnym krokiem jest lepsze wykorzystanie połączeń kolejowych z okolicznymi gminami. Chcemy to wszystko połączyć w jedną, sprawnie działającą całość. Jednym z elementów tego projektu będzie stworzenie nowoczesnego centrum przesiadkowego PKS. Z autobusu PKS będzie można suchą stopą przejść na perony PKP i dalej do centrum przesiadkowego MZK.