Trasa S3 to wielki front robót

18 Kwiecień 2015
Budowa drogi ekspresowej S3 to jeden z priorytetów ministerstwa. W tym roku powstanie ponad 100 km tej trasy. To wielka inwestycja i bardzo nam potrzebna – pisze Waldemar Sługocki, wiceminister infrastruktury i rozwoju

Pewnie jak wielu zielonogórzan, ucieszyłem się na wiadomość, że w zeszły piątek podpisano umowę na budowę odcinka S3 z Sulechowa do węzła północnego w Zielonej Górze, który ułatwi nam wszystkim życie.

Zawsze przy takiej okazji słyszę pytania: kiedy bez problemów szybko i bezpiecznie dojadę samochodem nad morze i kiedy zaczniemy budować w Zielonej Górze i dalej na południe, w stronę Legnicy i Lubawki.

Odpowiedź jest prosta. Latem, za dwa lata, dojedziemy nowoczesną ekspresówką prawie nad samo morze. A fragment na południe już zaczęliśmy budować.

Przez województwo lubuskie przebiega kluczowy, długości 184 km, odcinek drogi ekspresowej S3. Krok po kroku kończymy budować jedne fragmenty trasy i zaczynamy budować kolejne.

Już w roku 2013 oddany został dwujezdniowy odcinek łączący Międzyrzecz, Świebodzin oraz Sulechów, wraz z węzłem drogowym w Jordanowie, który stanowi połączenie tego szlaku z autostradą A2 w kierunku Berlina i Warszawy.

W maju 2014 roku zakończono budowę 37 km, dwujezdniowego odcinka drogi ekspresowej S3 łączącego Gorzów Wielkopolski, Skwierzynę i Międzyrzecz. Pod koniec roku 2014, na lubuskim odcinku S3 podpisano umowę na budowę drugiej jezdni: obwodnicy Gorzowa Wielkopolskiego o długości 11,6 km oraz obwodnicy Międzyrzecza o długości 6,4 km.

Obecnie zielonogórski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad prowadzi dwa postępowania przetargowe, których celem jest wyłonienie wykonawców na budowę kolejnych części drogi ekspresowej S3: Zielona Góra – Niedoradz oraz Niedoradz – Nowa Sól. Myślę, że umowy na budowę tych odcinków podpiszemy na jesieni tego roku. Równolegle z budową drugiej nitki do Nowej Soli, powstanie nowa S3 do Legnicy i węzła na autostradzie A4. To trasa o długości ponad 80 km. Koszt budowy to ok. 2,5 mld zł. Inwestycję podzielono na pięć odcinków. Pod koniec lutego podpisano ostatnią umowę. Wiemy już kto zbuduje fragment S3 łączący woj. lubuskie z autostradą A4. Koniec prac planowany jest na 2018 r.

To nie wszystko, bo trwają prace przygotowawcze nad kolejnym odcinkiem - z Legnicy do Bolkowa.

Dzisiaj korzystamy już z autostrad przecinających województwo z zachodu na wschód. Za trzy lata będziemy mieli gotową drogę przecinającą województwo z północy na południe, nie tylko ułatwiającą komunikację pomiędzy najważniejszymi miastami regionu, ale również łączącą nas z sąsiednimi metropoliami i krajami. To dla nas bardzo ważny szlak komunikacyjny, który wpłynie na jakość życia i rozwój gospodarczy.

Waldemar Sługocki
wiceminister infrastruktury i rozwoju

Artykuły powiązane: 

Na S3 zburzą stary i wybudują nowy most

Klamka zapadła. Umowa podpisana.- Firma Strabag już może rozpocząć budowę drugiej nitki drogi ekspresowej z Sulechowa do węzła północnego Zielonej Góry - mówi Anna Jakubowska, z zielonogórskiego oddziału GDDKiA.