Trasa Aglomeracyjna dłuższa i powstanie nowe rondo

21 Styczeń 2022
Miasto szykuje się do budowy drugiego odcinka Trasy Aglomeracyjnej (ulica Herberta). Droga połączy centrum miasta z Trasą Północną. Koszt inwestycji to ok. 80 mln zł. Pieniądze miałyby pochodzić z rządowego Polskiego Ładu.

Nabór do drugiej edycji Polskiego Ładu - Program Inwestycji Strategicznych potrwa do 15 lutego. Miasta mają możliwość złożyć trzy wnioski: do 5 mln zł, do 30 mln zł oraz do 65 mln zł. I w tej ostatniej grupie Zielona Góra zgłosi budowę drugiego odcinka Trasy Aglomeracyjnej. - Ta droga jest niezbędna, choćby ze względu na budowę nowego osiedla Leśny Dwór - mówi prezydent Janusz Kubicki. - Planowany odcinek połączyłby się z mającą powstać w najbliższych latach obwodnicą zachodnią.

Na Trasie Północnej - między rondem Piastów Śląskich (wyjazd na Krosno Odrzańskie) i rondem Ireny Sendlerowej (wyjazd na Przylep) - planowane jest nowe rondo. Z jednej strony będzie to wylot na projektowaną obwodnicę zachodnią, z drugiej - na Trasę Aglomeracyjną. Pobiegnie ona w okolicy zakładów budowlanych oraz producenta kostki brukowej, a jej odnoga - w stronę budowanego osiedla Leśny Dwór. Dalej trasa pobiegnie wzdłuż linii kolejowej. Na wysokości ul. Chemicznej, Zimnej (ale po południowej stronie torów) - w okolicy hurtowni z akcesoriami meblowymi - powstanie nowy wiadukt. Obecnie w tym rejonie istnieją dwa stare, poniemieckie wiadukty. Dalej trasa poprowadzi w stronę osiedla Zacisze i połączy się z rondem Haliny Lubicz (skrzyżowanie ul. Zacisze z Prostą i Działkową).

Działkowcy mogą spać spokojnie. Ogródki nie zostaną zlikwidowane. Nowa droga zakończy się na wspominanym rondzie. - Na nowej trasie planujemy skrzyżowania między innymi w sąsiedztwie osiedla Leśny Dwór, ul. Foluszowej i w okolicy budowanych właśnie bloków na os. Zacisze - tłumaczy Krzysztof Staniszewski, zastępca dyrektora Departamentu Zarządzania Drogami w magistracie. - O szczegółach jeszcze dyskutujemy z projektantem. Droga będzie jednojezdniowa. Jednak na niektórych odcinkach trasy pojawią się trzy pasy ruchu.

Przypomnijmy. Trasa Aglomeracyjna odciążyła ulicę Bohaterów Westerplatte i aleję Wojska Polskiego. Pod koniec maja 2019 r. zakończono pierwszy etap budowy tej drogi. Na miejscu dawnych torów kolejowych powstał odcinek, który połączył ul. Dąbrowskiego z ul. Zjednoczenia, na której wybudowano rondo. Teraz czas na etap drugi. Chodzi o połączenie tej drogi z Trasą Północną, a przede wszystkim z nowo budowanym osiedlem Leśny Dwór.

W ramach pierwszej edycji Polskiego Ładu Zielona Góra otrzyma od rządu 29 mln zł na zagospodarowanie miejskiego kąpieliska przy ul. Botanicznej (zalew w Ochli) oraz 4,9 mln złotych na rewitalizację Parku Tysiąclecia.

(rk)