Taki piękny dworzec

28 luty 2024
W dawnych magazynach przy ul. Dworcowej powstanie nowoczesne centrum przesiadkowe PKS-PKP. Autobusy będą stały pod dachem. Również pod dachem podróżni przejdą z autobusów na perony PKP.

To będzie rewolucja. Za kilka lat autobusy znikną z obecnego dworca PKS i przeniosą się na drugą stronę ulicy. W starych magazynach zajmowanych dzisiaj przez firmy ekspedycyjne powstanie wygodne centrum przesiadkowe. - To będzie inwestycja pilotowana przez miasto w ramach projektu Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej Lubuskiego Trójmiasta - mówi wiceprezydent Krzysztof Kaliszuk. Unia Europejska pokryje 85 proc. kosztów. Całość, wraz z przebudową infrastruktury kolejowej i dróg, kosztować będzie około 65 mln zł. Podziemny tunel połączy centrum z peronami i wyprowadzi podróżnych na drugą stronę torów.

W magazynowej części parterowej mającej 146 m długości i 13,8 m szerokości powstanie 10 zatok dla autobusów oraz poczekalnia dla pasażerów. Żeby to było możliwe, zostanie zburzona południowa ściana budynku od strony ul. Dworcowej, którą zastąpi lekka konstrukcja stalowa, będzie podpierać dach ze świetlikami. Nie będzie tutaj żadnych barier architektonicznych.

Z boku budynku usytuowano przejście na perony. W tym celu zostanie wybudowany tunel pod torami. Będzie się można do niego dostać korzystając ze schodów, windy lub specjalnej pochylni z zadaszonym wjazdem przystosowanym dla osób na wózkach oraz rowerzystów. Tunel będzie prowadził na sąsiednie perony oraz na drugą stronę torów - wyjście z niego znajdzie się na terenie dzisiejszego Zastalu. Zadaszonymi peronami będzie można przejść na dworzec PKP.

Przy ul. Dworcowej jest niewiele miejsca, dlatego układ komunikacyjny zostanie przebudowany. Zostanie powiększone rondo, które „przesunie” się w stronę ul. Ułańskiej. Przez rondo autobusy będą z centrum wyjeżdżały, natomiast wjazd do centrum znajdzie się kilkanaście metrów wcześniej (patrząc od strony dworca PKP). W miejscu dzisiejszego hotelu Pod Lwem (zostanie zburzony) będzie wjazd na istniejący parking wzdłuż torów.

Na terenie centrum przesiadkowego obowiązywać będzie ruch jednokierunkowy. Z powodu ograniczonej powierzchni wydzielono niewielki plac, na którym będzie mogło zaparkować tylko kilka autobusów.

Magazyny zbudowane z cegły powstały na przełomie XIX i XX wieku. Forma i gabaryty oryginalnego budynku zostaną zachowane. W murowanym parterowym budynku znajdą się pomieszczenia obsługi podróżnych i biuro najmu autokarów. Będą tu toalety dla podróżnych oraz część socjalna dla pracowników centrum przesiadkowego. W poczekalni pozostanie istniejąca konstrukcja drewniana w formie niezabudowanej jako element architektury wnętrz. Piętrowy budynek będzie pełnił funkcję administracyjną, będzie w nim miejsce dla kierowców.

(tc)