Tak steruje światłami, że autobus jedzie krócej

18 Kwiecień 2024
Inteligentny System Transportu (ITS) miał dać pierwszeństwo miejskim autobusom. Pierwsze pomiary ruchu wykazały, że nowy system zadziałał. Skrócił się czas przejazdu na kilku trasach.

Celem uruchomienia, w grudniu ubiegłego roku, systemu ITS było tzw. upłynnienie ruchu, zarówno dla samochodów osobowych, jak i miejskich autobusów.

Szybciej rusza

Jacek Newelski, kierownik działu przewozów w zielonogórskim MZK wyjaśnia, że system rozpoznaje sytuację ruchową na drodze na podstawie danych pomiarowych, dopasowuje strategię sterowania ruchem do rozpoznanej sytuacji, następnie rozsyłała do sterowników sygnalizacji świetlnej programy sterujące sygnalizacją. Brzmi skomplikowanie? W tym szaleństwie jest metoda - cały system ma za zadanie ułatwić przejazd autobusowi, żeby szybciej ruszył spod świateł.

- Wszystkie pojazdy publicznego transportu zbiorowego wysyłają informację o swoim położeniu, otwarciu i zamknięciu drzwi oraz odchyleniu od rozkładu jazdy do systemu centralnego, który tak układa cykle świateł na poszczególnych skrzyżowaniach, aby zmaksymalizować płynność ruchu i możliwie punktualną realizację rozkładu jazdy - tłumaczy J. Newelski.

Inżynierowie systemu z warszawskiej firmy Yunex przeanalizowali dane o punktualności i czasach przejazdów na poszczególnych odcinkach i przedstawili wyniki. Jedno jest pewne. W efekcie uruchomienia systemu skrócił się czas przejazdu na poszczególnych trasach. Na odcinku Palmiarnia-Planetarium o 34 proc., w odwrotnym kierunku - z Planetarium do Palmiarni o 25 proc. Na odcinku Długa - 1 Maja (i powrót) jest o 28 proc. szybciej. Na trasie Palmiarnia-Wąska czas przejazdu jest krótszy o 25 proc., z Wąskiej do Palmiarni o 17 proc., z Planetarium do ul. Długiej o 21 proc., z Długiej do Planetarium o 10 proc.

Korekta rozkładu

Z uwagi na skrócenie czasów przejazdów od minionej soboty (13 kwietnia) wprowadzono pierwsze korekty rozkładów jazdy, między innymi na liniach nr 10, 14 i 29. Niewykluczone są kolejne zmiany. Chodzi o to, aby dopasować czas przejazdu do nowych warunków, tak aby autobus nie musiał odczekiwać do odjazdu na przystankach.

- Obecnie trwają tzw. prace optymalizacyjne skrzyżowań w ciągu ul. Bohaterów Westerplatte, al. Wojska Polskiego i ronda PCK. Udało się uzyskać skrócenie czasu przejazdu pomiędzy: Centrum - Elżbietanki o 20 proc. i z Centrum na Dworzec Główny o 14 proc. - dodaje Jacek Newelski.

„Inteligentne” światła pojawiły się na ulicach, gdzie zmodernizowano sygnalizację. To m.in. al. Wojska Polskiego (od skrzyżowania z ul. Wyszyńskiego i Zacisze do skrzyżowania z Kupiecką), Bohaterów Westerplatte, Dąbrówki, Długa, al. Konstytucji 3 Maja i Wrocławska (do skrzyżowania z Lwowską).

Arkadiusz Sobków, kierownik Biura Ruchu Drogowego w urzędzie miasta informuje, że trwają jeszcze analizy, które wykażą skuteczność systemu.

(rk)