Szybciej pojedziemy „Odrzanką”

20 Marzec 2015
PKP PLK do końca grudnia 2014 roku wyremontowały połowę lubuskiego odcinka „Odrzanki”. Teraz pociągi mkną po nim z maksymalną prędkością przejazdową 120 km/h, zamiast dotychczasowych 30 km/h – pisze Waldemar Sługocki

NASZE SPRAWY WIDZIANE Z WARSZAWY
Nadodrzańska Magistrala Kolejowa, czyli linia kolejowa nr 273 - popularnie zwana „Odrzanką” - oferuje najkrótsze połączenie pomiędzy Wrocławiem, Zieloną Górą a Szczecinem. Ta licząca ponad 350 km trasa przebiega między innymi przez Brzeg Dolny, Wołów, Głogów, Nową Sól, Zieloną Górę, Kostrzyn nad  Odrą oraz Gryfino. Pełni istotną rolę w ruchu pasażerskim oraz transporcie towarów z południowej i zachodniej Polski do portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu. „Odrzanka” jest również ważnym elementem linii kolejowej CE-59, tworzącej europejski ciąg transportowy, biegnąc ze szwedzkiego Malmö-Ystad do czeskiej Ostrawy. Ciąg ten łączy Skandynawię z Europą Środkowo-Wschodnią.

PKP PLK do końca grudnia 2014 roku wyremontowały połowę lubuskiego odcinka „Odrzanki”. Teraz pociągi mkną po nim z maksymalną prędkością przejazdową 120 km/h, zamiast dotychczasowych 30 km/h. Oznacza to, że mieszkańcy Zielonej Góry mogą podróżować w kierunku Głogowa z czterokrotnie szybciej niż jeszcze niedawno. Tak znaczące zwiększenie szybkości podróży otwiera nowe możliwości rozwoju społeczno-gospodarczego dla całego województwa lubuskiego. Ogółem, na realizację projektu „Modernizacja linii kolejowej nr 273 na odcinku Głogów-Zielona Góra-Rzepin-Dolna Odra”, w latach 2009-2016, z budżetu państwa przeznaczonych zostanie 552 mln zł. Zmodernizowanych będzie ponad 200 km torów, 13 obiektów inżynieryjnych oraz 20 przejazdów. Równolegle trwają prace inwestycyjne na zachodniopomorskim odcinku szlaku kolejowego: Dolna Odra-Szczecin Podjuchy.

W latach 2014-2020 przewidziano dalsze prace modernizacyjne, za miliard złotych, z Programu Infrastruktura i Środowisko. Obecnie powstaje studium wykonalności, na podstawie którego opracowane zostaną warianty inwestycyjne z prędkością przejazdową pociągów do 130-140 km/h. W pierwszym kwartale 2017 r., po wyborze najkorzystniejszego wariantu, ogłoszony zostanie przetarg na wykonanie pełnej rehabilitacji linii kolejowej nr 273. Jej zakończenie przewidziano na 2020 r. Natomiast poprawa dostępności portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu będzie sfinansowana z unijnego instrumentu Connecting Europe Facility (CEF). Szacowany koszt modernizacji tego odcinka - 463 mln zł.

Planowane do roku 2020 inwestycje zdecydowanie podniosą komfort podróżowania mieszkańców naszego miasta w kierunku Wrocławia oraz Szczecina. Jednocześnie znacznie usprawnimy ruch towarowy, co bezpośrednio podniesie atrakcyjność inwestycyjną miasta oraz otworzy nowe możliwości dla zielonogórskich przedsiębiorstw.

Waldemar Sługocki
(wiceminister infrastruktury i rozwoju)