System pomoże jechać przez miasto

10 Grudzień 2021
Wyobraźcie sobie: autobus MZK zbliża się do zapchanego skrzyżowania, jest czerwone światło, jednak system „widzi” pojazd i włącza mu zielone. Można jechać! Tak ma działać inteligentny system transportu. Od 2023 r. priorytetem dla niego będzie komunikacja miejska.

Właśnie dostaliśmy na to unijne pieniądze. - Wspieramy rozwój transportu publicznego - mówił w zeszły piątek wiceminister Funduszy i Polityki Regionalnej Waldemar Buda, wręczając symboliczny czek na 25 mln zł wiceprezydentowi Krzysztofowi Kaliszukowi. We wtorek informację potwierdził wojewoda Władysław Dajczak mówiąc, że Gorzów i Zielona Góra dostaną 50 mln zł, które uzupełnią realizowane projekty niskoemisyjnego transportu w obu miastach.

- Za te 25 mln zł dodatkowo kupimy panele fotowoltaiczne, które zamontujemy na dachu zajezdni MZK. Dzięki temu będziemy mieli własne źródło prądu dla naszych elektrycznych autobusów - tłumaczył prezydent Janusz Kubicki. To kontynuacja wielkiego projektu niskoemisyjnego transportu publicznego, czyli przestawienia komunikacji miejskiej na elektryczne autobusy, wspieranego z funduszy centralnych. Rozpoczął się za rządów PO i jest kontynuowany przez rząd PiS w ramach programu Infrastruktura i Środowisko. Zielona Góra kupiła z niego m.in. 42 elektryczne autobusy i kupi kolejne 12. Teraz zamontuje panele fotowoltaiczne oraz wybuduje w MZK magazyn energii.

- Na ten cel pójdzie około 6-7 mln zł. Ponad 20 mln zł, łącznie z wkładem własnym, przeznaczymy na inteligentny system transportowy - zdradza szczegóły wiceprezydent Kaliszuk. - Ma on preferować komunikację zbiorową, bo na nią stawiamy. Autobusy MZK wyposażymy w specjalne nadajniki i system będzie widział, kiedy one zbliżają się do skrzyżowania. To autobusy będą uprzywilejowane. Powiedzmy, jeżeli do skrzyżowania z czterech stron zbliża się potok samochodów, to inteligentny system tak będzie sterował sygnalizacją, by w pierwszej kolejności przejechał autobus.

To skomplikowane przedsięwzięcie, bo np. światła „poczekają” na autobus wyjeżdżający z zatoczki tuż przed sygnalizacją.

W ramach projektu, który ma być zrealizowany do końca 2023 r., w mieście pojawią się też duże, elektroniczne tablice informujące o tym, którą ulicą najkorzystniej pojechać.

Jeżeli jadąc z punktu A do punktu B będziemy mieli do wyboru jazdę al. Konstytucji 3 Maja, Bohaterów Westerplatte i Trasą Aglomeracyjną, to na tablicy pojawi się informacja, ile czasu potrzeba nam na przejazd w każdym wariancie.

- Będzie pokazywany czas rzeczywistego, średniego przejazdu obliczanego na podstawie ruchu samochodów. System będzie skanował tablice rejestracyjne i notował, ile czasu auto potrzebowało na przejazd - tłumaczy Krzysztof Staniszewski, zastępca dyrektora Departamentu Zarządzania Drogami w magistracie. Takie tablice pojawią się też na budowanej obwodnicy południowej i będą porównywać czas przejazdu samochodów osobowych obwodnicą i Trasa Północną.

(tc)

 
wybierz swoje
Barcikowice sołtys Franciszek Kosidło Franciszek Kosidło
Drzonków sołtys Renata Woźniak Renata Woźniak
Jany i Stożne sołtys Monika Turzańska Monika Turzańska
Jargoniewice sołtys Elżbieta Świercz Elżbieta Świercz
Jeleniów sołtys Wojciech Bortnowski Wojciech Bortnowski
Kiełpin sołtys Aneta Walczak Aneta Walczak
Krępa sołtys Janusz Sikora Janusz Sikora
Łężyca sołtys Jolanta Rabęda Jolanta Rabęda
Ługowo sołtys Agnieszka Głuska Agnieszka Głuska
Nowy Kisielin sołtys Andrzej Zalewski Andrzej Zalewski
Ochla sołtys Aleksander Kosowicz Aleksander Kosowicz
Przylep sołtys Mieczysław Momot Mieczysław Momot
Racula sołtys Mirosława Jabłonka Mirosława Jabłonka
Stary Kisielin sołtys Krystyna Koperska Krystyna Koperska
Sucha sołtys Ireneusz Rypson Ireneusz Rypson
Zatonie i Marzęcin sołtys Krzysztof Sadecki Krzysztof Sadecki
Zawada sołtys Jan Smoter Jan Smoter
Zielona Góra prezydent Janusz Kubicki Janusz Kubicki