Przygotowania do przebudowy groźnego ronda

2 Listopad 2012
Chodzi oczywiście o rondo PCK. Jedno z najbardziej kolizyjnych miejsc w Zielonej Górze. Ciągle dochodzi tutaj do stłuczek lub groźniejszych wypadków. Czas najwyższy coś z tym zrobić.

To długo oczekiwana inwestycja. Bo rondo na skrzyżowaniu al. Wojska Polskiego i Dąbrówki to miejsce szczególne. – Panie, tu ciągle widać jakieś szkło. Sam się boję tędy jeździć, bo wielu kierowców nie wie jak się zachować. Kłopoty mają zwłaszcza mieszkańcy innych miejscowości – zauważa Jan Stanisławski, który właśnie zaparkował w podziemnym parkingu pod Castoramą.

– Naprawdę czasami strach zjechać ze skrzyżowania, bo ktoś może w pana rąbnąć – macha ręką stojący obok pan Michał. – Nie będę mówił, na jakie rejestracje trzeba szczególnie zwracać uwagę.
Pomińmy to. Niewątpliwie problem jest. – Oczywiście, dlatego trzeba skrzyżowanie przebudować i zwiększyć jego przepustowość – przyznaje wiceprezydent Krzysztof Kaliszuk.
Kiedy? Właśnie trwa przetarg. Oferty można składać do 6 listopada.

- Zakładam, że do końca roku nie będzie wielkich prac wpływających na organizację ruchu. Firma raczej powinna tak wszystko przygotować logistycznie, żeby na wiosnę ostro ruszyć z pracami. Powinna skończyć roboty latem, kiedy w mieście jest najmniejszy ruch – planuje Paweł Urbański, dyrektor departamentu inwestycji. Ponieważ trwa przetarg, nie chce mówić ile przebudowa będzie kosztować. Jedno jest pewne – nie jest to mała inwestycja.

Podstawowy cel – zwiększyć przepustowość i bezpieczeństwo.
Na bezpieczeństwo wpłynąć mają dodatkowe światła. Będą nie tylko przed wjazdem na rondo (jak obecnie), ale również przy zjeździe, co zapobiegnie kolizjom zdezorientowanych kierowców. Dodatkowo będą oddzielne pasy z prawoskrętami. Podobne rozwiązanie zastosowano na rodzie Jana Pawła II przy wylocie na Żary. Tyle tylko, że rondo PCK będzie o wiele większe.

- Oprócz prawoskrętów do ronda prowadzić będą trzy pasy wlotowe. Również trzy pasy będą na rondzie. Do tego dojdą dwa pasy wyjazdowe – wylicza dyrektor Urbański i pokazuje na komputerze symulację ruchu. Małe punkciki suną po wirtualnym skrzyżowaniu. Ruch jest bardziej płynny.
- Dzisiaj czas przejazdu przez rondo wacha się od 180 do 280 sekund – wylicza Urbański. – Po przebudowie, według symulacji może to być od 50 do 90 sekund. Przepustowość znacznie wzrośnie.

(tc)

wybierz swoje
Barcikowice sołtys Franciszek Kosidło Franciszek Kosidło
Drzonków sołtys Renata Woźniak Renata Woźniak
Jany i Stożne sołtys Monika Turzańska Monika Turzańska
Jargoniewice sołtys Elżbieta Świercz Elżbieta Świercz
Jeleniów sołtys Wojciech Bortnowski Wojciech Bortnowski
Kiełpin sołtys Aneta Walczak Aneta Walczak
Krępa sołtys Janusz Sikora Janusz Sikora
Łężyca sołtys Jolanta Rabęda Jolanta Rabęda
Ługowo sołtys Agnieszka Głuska Agnieszka Głuska
Nowy Kisielin sołtys Andrzej Zalewski Andrzej Zalewski
Ochla sołtys Aleksander Kosowicz Aleksander Kosowicz
Przylep sołtys Mieczysław Momot Mieczysław Momot
Racula sołtys Mirosława Jabłonka Mirosława Jabłonka
Stary Kisielin sołtys Krystyna Koperska Krystyna Koperska
Sucha sołtys Ireneusz Rypson Ireneusz Rypson
Zatonie i Marzęcin sołtys Krzysztof Sadecki Krzysztof Sadecki
Zawada sołtys Jan Smoter Jan Smoter
Zielona Góra prezydent Janusz Kubicki Janusz Kubicki