Przebieg obwodnicy zachodniej

24 Styczeń 2024
Nowa droga budowana będzie w kilku etapach i docelowo połączy rondo na Trasie Północnej, poprzez most w Pomorsku, z węzłem na drodze ekspresowej S3 pod Sulechowem. Uzupełni ją Trasa Aglomeracyjna biegnąca obok os. Leśny Dwór do ronda na ul. Prostej.

Budowana przez miasto obwodnica zachodnia ominie Czerwieńsk, Płoty oraz Przylep i Łężycę. Długość to 8,4 kilometra. Przewidziano ścieżkę rowerową. Obwodnica połączy Trasę Północną z rondem obok miejscowości Wysokie (gm. Czerwieńsk). Z Wysokiego dojedziemy na most w Pomorsku - to inwestycja prowadzona przez Zarząd Dróg Wojewódzkich.

Przetarg na obwodnicę zachodnią

Całkowitą wartość zadania oszacowano na około 250 mln zł. Miasto pozyskało na tę inwestycję 178 mln zł z funduszy europejskich na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko na lata 2021-2027 (FEniKS). Województwo lubuskie dołoży 15 mln zł.

Magistrat ogłosił już dwa przetargi: na obwodnicę Przylepu (odcinek pierwszy) i rondo w Przylepie. Firmy mają czas do końca lutego. Droga ma mieć siedem metrów szerokości. Powstanie metodą „zaprojektuj i wybuduj”. Pierwsze prace budowlane planowane są za dwa lata.

Aglomeracyjna na Leśny Dwór

Obwodnica zachodnia połączy się z planowanym odcinkiem Trasy Aglomeracyjnej. Obecnie trwa weryfikacja ofert przetargowych od kilku firm, najtańsza z nich mieści się w budżecie zaplanowanym na tę inwestycję. Jeśli wszystko pójdzie dobrze, umowa z wykonawcą zostanie podpisana prawdopodobnie w lutym. Zadanie podzielono na dwie części. W pierwszej kolejności, do wakacji, powstanie krótki 300-metrowy odcinek od Trasy Północnej na południe w kierunku budowanego osiedla Leśny Dwór (projekt budowlany jest gotowy), wraz z drogą dojazdową (ul. Szlachecka), która zaprowadzi nas na osiedle. W planach jest tu małe rondo.

Łącznie ten fragment Trasy Aglomeracyjnej wraz z drogą na osiedle będzie miał blisko kilometr. Najtańsza oferta wynosi 9,4 mln zł. Inwestycja zostanie sfinansowana z rządowego Polskiego Ładu. Do tej drogi deweloper - firma Budnex - dołożyła 2 mln zł.

Aglomeracyjna przez Zacisze

Zadanie drugie to odcinek od małego ronda przy os. Leśny Dwór (realizowanego w ramach opisanego wyżej zadania pierwszego) do ronda Haliny Lubicz przy Enei na Zaciszu, z chodnikami, ścieżką pieszo-rowerową, kanalizacją deszczową i oświetleniem ulicznym. Trasa pobiegnie wzdłuż torów kolejowych. Pomiędzy dwoma starymi poniemieckimi wiaduktami, które istnieją w tym rejonie w ciągu ulicy Zacisze i Foluszowej, powstanie nowy przejazd pod torami. Droga dojdzie do ronda Haliny Lubicz (zostanie powiększone, pojawią się prawoskręty).

Szykuje się przebudowa fragmentów ulic Prostej, Zacisze, Działkowej wraz z przebudową skrzyżowania ul. Zacisze, Działkowa i Prosta. Miasto przewiduje ekrany akustyczne m.in. w sąsiedztwie ulic Porzeczkowej i Działkowej, aby ochronić mieszkańców przed hałasem. Orientacyjna długość trasy głównej to blisko 2,5 kilometra. Ta część prac ma kosztować 58 mln zł. Oferty już są, miasto je sprawdza. Inwestycja będzie zrealizowana w systemie „zaprojektuj i buduj”. Początek prac w 2026 r., koniec w 2028 r.

Rondo koło Wysokiego

Budowana przez miasto obwodnica zachodnia dojdzie do ronda koło wsi Wysokie. Rondo to inwestycja realizowana przez Zarząd Dróg Wojewódzkich w ramach budowy mostu w Pomorsku. Rondo powstanie na północ od istniejącej drogi nr 279 Wysokie-Czerwieńsk. Na schemacie nie ma jeszcze czwartego wlotu na rondo umożliwiającego wjazd z obwodnicy południowej.

Droga w kierunku Pomorska powstaje w ramach budowy mostu przez Odrę. Obwodnica zachodnia wraz z odcinkiem Pomorsko-Sulechów (węzeł na S3) utworzy tzw. Odrzański Układ Komunikacyjny (od Trasy Północnej do Sulechowa).

Rondo w Przylepie

To pięciowlotowe skrzyżowanie (typu rondo) na połączeniu z drogą wojewódzką nr 280 (odcinek Przylep-Płoty) w rejonie przystanku kolejowego w Przylepie oraz wiaduktu nad linią kolejową Wrocław-Szczecin (tzw. „Nadodrzanka”). Na północ poprowadzi w kierunku mostu w Pomorsku (na Płoty i Czerwieńsk), na południe w stronę obwodnicy Przylepu. Wykonano już symulację ruchu i sprawdzono częstotliwość jazdy pociągów. Rondo połączy drogę wojewódzką 280 z obwodnicą zachodnią i zlokalizowanym w tym miejscu osiedlem Przylep Park. Od strony miejscowości Płoty w kierunku południowej części obwodnicy zachodniej przewidziano wykonanie dodatkowego pasa ruchu w formie „by-passa” w celu zwiększenia przepustowości projektowanego układu drogowego. Zostaną zbudowane chodniki i ścieżki pieszo-rowerowe (powstanie kładka).

Rondo na Trasie Północnej

Na drodze wojewódzkiej nr 298 (Trasa Północna) w miejscu planowanego w 2024 r., tymczasowego połączenia z Trasą Aglomeracyjną na zasadzie prawoskrętów (pomiędzy rondami prowadzącymi do Przylepu i w kierunku Krosna Odrzańskiego) powstanie docelowo rondo turbinowe z dwoma pasami ruchu - ma charakteryzować się czterema wlotami i połączyć Trasę Północną z Trasą Aglomeracyjną oraz obwodnicą zachodnią. Planowana średnica ronda będzie wynosić 75 metrów.

Janusz Kubicki, prezydent Zielonej Góry:

- Obwodnica zachodnia jest niezbędna, by ruch samochodów jadących z S3 przez planowany most w Pomorsku ominął Łężycę. Nowa droga to szansa na wytyczenie nowych terenów inwestycyjnych, do których stworzymy dogodne dojazdy. Dlatego poleciłem, by przystąpiono do stworzenia planów przestrzennego zagospodarowania. W ten sposób wytyczymy nowe tereny inwestycyjne o łącznej powierzchni ponad 200 hektarów, głównie pod produkcję i usługi.

(rk)