Obwodnica południowa już robi wrażenie

14 Kwiecień 2022
W miniony poniedziałek przejechaliśmy w całości obwodnicę południową. Ponieważ biegnie głównie przez las, mieszkańcom trudno obserwować postęp prac. Tymczasem wykonawca uwija się jak w ukropie i wiele wskazuje na to, że nową trasą pojedziemy szybciej niż zaplanowano.

W naszym przejeździe przewodnikami byli Krzysztof Staniszewski, zastępca dyrektora Departamentu Zarządzania Drogami w magistracie, Krzysztof Jarosz, kierownik Biura Budowy Dróg, Józef Włosek, inżynier kontraktu z firmy Promost i przedstawiciel wykonawcy - firmy Strabag.

- Wycinka drzew pod obwodnicę rozpoczęła się pod koniec 2020 r., wykonawca wszedł na budowę pod koniec marca 2021 r. - wyjaśnił na początku „wycieczki” dyrektor Staniszewski. - Po roku roboty są zaawansowane w ok. 60 proc. Na większości odcinków położono warstwę wiążącą, pod koniec sierpnia zaczniemy układać ostatnią warstwę ścieralną. Końcowe prace: montaż barier ochronnych, oświetlenia odbędą się na początku przyszłego roku.

Przyszła obwodnica biegnie od skrzyżowania między Wilkanowem a Świdnicą, przechodzi przez ul. Zielonogórską w Ochli (między kąpieliskiem i skansenem), omijając jednak centrum sołectwa. Kończy na rondzie Huszczy w Raculi - od tego miejsca zaczęliśmy nasz poniedziałkowy objazd trasy.

Dla samochodów służbowych droga jest w pełni przejezdna. Brakuje warstwy ścieralnej nawierzchni. Ta ma być modyfikowana gumą, czyli delikatnie cichsza od standardowej nawierzchni. Tę technologię stosuje się na niektórych odcinkach trasy S3. Jest ekologiczna, do produkcji gumy wykorzystuje się opony samochodowe z recyklingu.

Ominęliśmy wysypisko śmieci w Raculi. Po lewej stronie zauważyliśmy nasyp do ścieżki rowerowej, która poprowadzi wzdłuż obwodnicy aż do ul. Jędrzychowskiej.

Jezdnia ma szerokość siedmiu metrów, każdy z pasów ruchu po trzy i pół metra. Na niektórych odcinkach widzimy „goły” grunt. Dlaczego? Dla przykładu, dopiero w maju, wykonawca przebuduje sieć gazową pod okiem firmy Gaz-System. I wtedy powstanie brakujący odcinek drogi.

Ludzi zastąpiły maszyny

Na budowie widać głównie maszyny, mniej budowlańców. Przerwa śniadaniowa? - Nic z tych rzeczy - pospieszył z wyjaśnieniem J. Włosek, inżynier kontraktu. - Pracowników fizycznych z łopatą na współczesnych budowach jest niewielu. Większość prac wykonują maszyny i ich operatorzy. I tak rozkładaniem gruntu zajmuje się spycharka, zagęszczaniem gruntu walec - wyliczał. I pocieszył: - Najtrudniejsze prace mamy za sobą.

Z przewidzianych pięciu wiaduktów, cztery są gotowe w stanie surowym. Każdy z nich trzeba jeszcze zaizolować tzn. odciąć od wpływu wody oraz zamontować krawężniki, bariery, poręcze. Przy obwodnicy będzie też osiem zbiorników retencyjno-infiltracyjnych, z czego sześć jest widocznych. Mają magazynować wodę z drogi i usuwać jej nadmiar.

Znaleźliśmy się na skrzyżowaniu z ul. Zielonogórską prowadzącą do Ochli. Trwa tam budowa ronda. Częściowo już przełożono ścieżkę rowerową kolidującą z inwestycją. Do 25 kwietnia zostanie wprowadzony ruch wahadłowy z sygnalizacją świetlną. Jezdnia będzie zwężona do jednego pasa. - W lipcu pojedziemy nowym jednopasmowym rondem - zadeklarował K. Staniszewski. - Rowerzyści przejadą ścieżką przez obwodnicę.

36 tysięcy ton asfaltu

Pojechaliśmy dalej, w stronę Wilkanowa. Tam prace są najmniej zaawansowane. Nasz samochód telepał się na podbudowie z tłucznia przez ok. 1,5 kilometra. - Na kilkuset metrach przed skrzyżowaniem pomiędzy Wilkanowem i Świdnicą brakuje tłucznia. Wymieniliśmy ziemię, bo było w niej sporo gliny - uściślił kierownik Jarosz.

Skoro mowa o ziemi. Budowlańcy przerzucili ponad 300 tysięcy m sześc. piasku pod budowę nasypów. Wylano 36 tysięcy ton asfaltu pod podbudowę wiążącą.

Droga miała być gotowa pod koniec 2023 r. Jest jednak szansa, że będzie oddana do użytku w pierwszej połowie 2023 r. Koszt zadania w formule „Zaprojektuj i wybuduj” to ok. 130 mln zł. Obwodnica południowa będzie największą w historii miejską inwestycją drogową, choćby z uwagi na długość trasy - 13 km. Ma być alternatywą dla zakorkowanej Trasy Północnej.

I na koniec przestroga dla kierowców i pieszych - nie wolno wjeżdżać i wchodzić na plac budowy. Podczas wyprawy widzieliśmy samochód, który „skrócił” sobie drogę i nielegalnie poruszał się budowaną obwodnicą. To niebezpieczne, dodatkowo grozi wysokimi mandatami.

(rk)

 

UTRUDNIENIA

* Wykonawca wyłączył z ruchu fragment drogi 282 - z Wilkanowa nie dojedziemy do Świdnicy. Objazd wyznaczono al. Wojska Polskiego do ronda na Krosno Odrz., potem w stronę Świdnicy. Utrudnienia potrwają ok. pół roku.

* Drugie rondo powstaje na ul. Zielonogórskiej (trasa na Ochlę). Utrudnienia są nieduże, jest zwężenie jezdni. Ok. 25 kwietnia wprowadzona będzie tymczasowa organizacja ruchu z sygnalizacją i ruchem wahadłowym.

* Tymczasową organizację ruchu wprowadzono na drodze w kierunku Zatonia i Kożuchowa. Planowane jest rondo. Teraz jest tu zwężenie jezdni i ruch wahadłowy sterowany sygnalizacją. Zmiany potrwają do początku czerwca.