Pociągiem do Wiednia i Nowego Kisielina

7 Grudzień 2018
Tym, którzy w najbliższych dniach wybierają się w podróż pociągiem przypominamy, że od niedzieli pojadą według nowego rozkładu jazdy PKP. Jeśli zechcą, to nawet do Wiednia!

Nowy rozkład jazdy pociągów obowiązywać będzie już od 9 grudnia. Dla zielonogórzan nie ma w nim zatrzęsienia zmian. Ale sprowadzają się do kilku spektakularnych nowości.

 

Z Zielonej Góry do Wiednia

Przede wszystkim mieszkańcy Winnego Grodu zyskają połączenie międzynarodowe. Od niedzieli pociągiem austriackich kolei OeBB „IC NightJet” relacji Wiedeń/ Budapeszt - Wrocław - Berlin, dojadą bezpośrednio do stolicy Austrii, Słowacji, Węgier i Niemiec. Do Berlina w dzień, do Wiednia i Budapesztu w nocy.

Druga istotna zmiana: na trasie Zielona Góra - Wrocław - Warszawa pojawi się nowy pociąg „IC Konopnicka”. Tę bezpośrednią relację do Warszawy przez Wrocław obsłuży elektryczny zespół trakcyjny PesaDART, który nową trasę pokona w siedem godzin. Do Warszawy dojedziemy też po staremu - przez Poznań. Niestety od 9 grudnia już tylko jednym bezpośrednim pociągiem na dobę i aż w 6,5 godziny. Na trasie Poznań - Warszawa nadal trwają prace modernizacyjne linii kolejowej. Skorzystamy na jej przebudowie w innym miejscu. Według nowego rozkładu jazdy część składów kursujących na trasie Wrocław - Poznań - Szczecin pojedzie przez Zieloną Górę.

Reasumując: nowe połączenia z Zieloną Górą, wyłączając kierunek warszawski, przyniosą nam niewielki bilans dodatni.

- Liczba par pociągów zwiększy się z 9 do 13. Do Szczecina pojedzie 5 par pociągów, do Wrocławia 7 par pociągów – informują w PKP Intercity.

W tej beczce miodu jest i szczypta dziegciu. Od września przyszłego roku, w związku z modernizacją linii Zbąszynek - Czerwieńsk, całkowicie zawieszone zostaną pociągi kursujące między Zieloną Górą a Poznaniem.

 

Niedziela na Głównym

Po czterech latach od połączenia miasta z gminą, w nowym rozkładzie jazdy uwzględnione zostaną nazwy zielonogórskich stacji kolejowych, zgodne z obowiązującym od 2015 r. podziałem administracyjnym. Pojawi się przed nimi człon „Zielona Góra”. Dotyczy to również tablic informacyjnych na przystankach: Zielona Góra Przylep i Zielona Góra Stary Kisielin. W nowym rozkładzie jazdy oraz w stacyjnym systemie dynamicznej informacji pasażerskiej - zgodnie z zapowiedzią PKP Polskie Linie Kolejowe - po raz pierwszy pojawi się też nazwa Zielona Góra Główna.

 

Nowy Kisielin – wysiadamy!

Według rozkładu jazdy pociągów PKP, który zacznie obowiązywać 9 grudnia, po raz pierwszy pociągi regionalne zatrzymają się na przystanku kolejowym w Nowym Kisielinie, właśnie dziś przekazywanym przez miasto we władanie PKP. Mowa o pociągach, które jeżdżą na trzech trasach: Zielona Góra Główna - Głogów - Wrocław Główny, Poznań Główny - Zielona Góra Główna - Nowa Sól oraz Rzepin - Zielona Góra Główna - Nowa Sól.

Możliwość dotarcia do pracy i do domu pociągiem, to istotna zmiana dla pracowników zakładów funkcjonujących w Nowym Kisielinie, który od 2015 r. również jest częścią dzielnicy Nowe Miasto i w którym wciąż rozwija się strefa ekonomiczno-przemysłowa miasta. Dziś na jej terenie w 15 firmach pracuje już około 2,5 tys. osób. Za jakiś czas swoją działalność rozpocznie kolejne 6 firm. Dojazd do strefy ekonomiczno-przemysłowej miasta i wyjazd z niej zapewnić ma około dziesięciu połączeń kolejowych. Do ostatniej chwili trwało uzgadnianie godzin przyjazdów i odjazdów pociągów, tak by były one zgodne z godzinami pracy osób pracujących w strefie. – Wciąż odbieram uwagi przedsiębiorców – mówi Arkadiusz Kowalewski, prezes Lubuskiego Parku Przemysłowo-Technologicznego. Testowanie nowego rozkładu jazdy w Nowym Kisielinie już w najbliższy poniedziałek.

Szczegółowe informacje na temat rozkładu jazdy PKP są dostępne na stronie intercity.pl

(el)