Chowane słupki ucieszą pieszych

18 Czerwiec 2021
Firma Indemar ze Szczecina wykonana chowane słupki, które uniemożliwią swobodny wjazd na deptak. Po starówce mamy głównie spacerować, a nie jeździć samochodami.

Piesi od dawna skarżyli się, że deptak zamienił się w trasę szybkiego ruchu. Prezydent Janusz Kubicki na łamach „Łącznika” zapowiedział rozwiązanie problemu.

Obecnie prawo do przejazdu przez deptak mają mieszkańcy, firmy kurierskie i dostawcy towarów do sklepów (w określonych godzinach). Podczas policyjnych kontroli wiele osób nie ma stosownych zezwoleń. Słupki mają ukrócić samowolę kierowców.

Magistrat opracował koncepcję systemu i wyznaczył miejsca, gdzie powinny być zamontowane blokady. Biuro Projektowe ASP przygotowało projekt z 23 lokalizacjami. Słupki o wysokości ok. 80 cm, znajdą się na wszystkich wjazdach na deptak. W 12 miejscach pojawią się blokady ze słupkami chowanymi elektromechanicznie (blokada systemowa), a w 11 blokady ze słupkami stałymi lub wykręcanymi i elementami małej architektury, np. donicami.

W sześciu lokalizacjach zaprojektowano dodatkowe punkty z kamerami - uzupełnienie istniejącego systemu monitoringu. Kiedy do słupka podjedzie uprawniony samochód, blokada błyskawicznie schowa się w podłożu. Po przejechaniu auta, podniesie się - dzięki czujnikom. Nikt nie zdąży przejechać „na gapę” za uprawnionym kierowcą. Grozi to sytuacją, że auto zawiśnie na podnoszącej się blokadzie, a to oznacza mandat i zapłatę za remont uszkodzonego słupka. W przypadku straży pożarnej czy pogotowia ratunkowego do opuszczenia słupka wystarczy krótki sygnał dźwiękowy.

System będzie pod całodobową kontrolą miejskiego centrum monitoringu. Słupki zostaną zlokalizowane w sąsiedztwie punktów kamerowych (PK) i punktów dystrybucji monitoringu wizyjnego.

Jak rozwiązana będzie sprawa identyfikacji pojazdów uprawnionych, np. mieszkańców? Magistrat testował m.in. urządzenia radiowe (podobne do elektronicznego poboru opłat drogowych), karty magnetyczne i piloty. Doświadczenia innych miast wskazywały, że te koncepcje są awaryjne, łatwo je zniszczyć i skopiować. Miasto nie zdecydowało się też na wprowadzenie funkcji rozpoznawania numerów rejestracyjnych przez kamery.

- Instalacja kamer nisko nad poziomem gruntu powodowała problemy: zanieczyszczenia i zarysowania, oświetlenia pojazdów, kąta i wysokości najazdu samochodu na strefę odczytu, aż do celowej dewastacji kamer. W dodatku intensywne światło reflektorów LED uniemożliwia odczyt tablic - wyjaśnia Krzysztof Rutkowski, kierownik Biura Ochrony Wizyjnej w magistracie.

Każdy kierowca z uprawnieniami do przejazdu będzie musiał zarejestrować swój telefon na dedykowanej stronie internetowej, zainstalować specjalną aplikację na smartfonie i uaktywnić funkcję lokalizacji (GPS). W momencie przejazdu otrzyma jednorazowy PIN i zostanie zidentyfikowany po numerze telefonu i lokalu, w którym mieszka.

Na deptaku będzie obowiązywała nowa organizacja ruchu. Uprawnieni mieszkańcy mają jeździć na skróty, nie przez cały deptak.

Koszt zadania - 3 mln 318 tys. 663 zł. Prace zakończą się w tym roku.

(rk)

wybierz swoje
Barcikowice sołtys Franciszek Kosidło Franciszek Kosidło
Drzonków sołtys Renata Woźniak Renata Woźniak
Jany i Stożne sołtys Monika Turzańska Monika Turzańska
Jargoniewice sołtys Elżbieta Świercz Elżbieta Świercz
Jeleniów sołtys Wojciech Bortnowski Wojciech Bortnowski
Kiełpin sołtys Aneta Walczak Aneta Walczak
Krępa sołtys Janusz Sikora Janusz Sikora
Łężyca sołtys Jolanta Rabęda Jolanta Rabęda
Ługowo sołtys Agnieszka Głuska Agnieszka Głuska
Nowy Kisielin sołtys Andrzej Zalewski Andrzej Zalewski
Ochla sołtys Aleksander Kosowicz Aleksander Kosowicz
Przylep sołtys Mieczysław Momot Mieczysław Momot
Racula sołtys Mirosława Jabłonka Mirosława Jabłonka
Stary Kisielin sołtys Krystyna Koperska Krystyna Koperska
Sucha sołtys Ireneusz Rypson Ireneusz Rypson
Zatonie i Marzęcin sołtys Krzysztof Sadecki Krzysztof Sadecki
Zawada sołtys Jan Smoter Jan Smoter
Zielona Góra prezydent Janusz Kubicki Janusz Kubicki