Architekci mogą zmieniać świat

5 Marzec 2021
Przed studentami architektury Uniwersytetu Zielonogórskiego postawiono ciekawe zadanie. Mieli zaprojektować dwa atria oraz wnętrza pomieszczeń Centrum Zdrowia Matki i Dziecka Szpitala Uniwersyteckiego im. Karola Marcinkowskiego w Zielonej Górze.

Trudno przecenić wpływ dobrego samopoczucia na szybkość powrotu do zdrowia pacjentów, zwłaszcza najmłodszych. Zapewnienie im jak najlepszych warunków leczenia oznacza nie tylko opiekę personelu szpitalnego, ale również dbałość o otoczenie, w którym przebywają. Zadaniem studentów było więc przygotowanie projektów koncepcyjnych, które w CZMiD obejmowały: hol budynku, dwa wewnętrzne atria, dwie sale pobytu dziennego, pokój dzienny oraz salę zajęciową. Zadanie zrealizowano w trzech etapach projektowych, które studenci I i II roku architektury (studia I stopnia) oraz członkowie Koła Naukowego „Architektura w Przestrzeni Zrównoważonej” rozpoczęli w połowie roku akademickiego 2019/2020. Pracę kontynuowali w tym roku akademickim, z uwagi na pandemię - zdalnie.

Efektem zaangażowania studentów i ich wykładowców będzie wystawa najlepszych opracowań wyłonionych przez jury na zasadach konkursu. Początkowo planowano ją w budynku CZMiD, jednak z uwagi na utworzenie w nim szpitala tymczasowego dla chorych na COVID-19, okazało się to niemożliwe. Trwają więc prace przygotowawcze nad cyklem wystaw w formie stacjonarnej oraz wirtualnej. Przewidywany termin prezentacji wielkoformatowych plansz i modeli przestrzennych to przełom marca i kwietnia br. Prace będą do obejrzenia na oddziale onkologii Szpitala Uniwersyteckiego i w Galerii Architektury i Sztuki UZ zlokalizowanej w foyer budynku Wydziału Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska UZ (kampus A). Wirtualna wystawa będzie dostępna na stronie www.aiu.uz.zgora.pl oraz na instytutowym profilu FB.

Architektura na UZ jest obecna już od 10 lat. Instytut może się pochwalić absolwentami, którzy są w pełni wykwalifikowani, pracują w zawodzie i dobrze sobie radzą. - To kierunek, który ma przed sobą świetną przyszłość. Dowodem na to może być na przykład fakt, że w obecnej, covidowej rzeczywistości, większość czasu spędzamy w budynkach. Badania dowodzą, że aż 90 proc. naszego czasu. Sprawia to, że większą uwagę zwracamy na to, w jakich warunkach żyjemy - mówi dr hab. inż. arch. Marta Skiba, prof. UZ, dyrektor IAU.

Architektura jest kierunkiem dającym wiele możliwości. Po jej ukończeniu można zostać architektem, ale też projektantem wnętrz czy… ilustratorem bajek dla dzieci. Dlaczego tak się dzieje? Ponieważ student po ukończeniu architektury posiada wiedzę techniczną i plastyczną. W trakcie kształcenia prowadzone są też zajęcia z psychologii czy socjologii. Zastępca dyrektora instytutu , dr inż. arch. Alicja Maciejko, zachęca uczniów szkół średnich: - Jeśli chcesz zmieniać świat, zacznij od swojego pokoju, domu czy ulicy. Możesz to zrobić kształcąc się na osobę, która myśli o przestrzeni.

Najważniejsza jest jednak wyobraźnia. Absolwent architektury musi być wizjonerem. Musi wyróżniać się kreatywnością, pomysłowością. Architektura to nie tylko kierunek studiów a później zawód. To również sposób na życie. Dyrekcja instytutu widzi wyraźne zmiany, jakie zachodzą w studentach w trakcie studiów: - Na zajęciach studenci słyszą od wykładowców o najlepszej architekturze, są ciekawi świata, chłoną wiedzę. Chcemy, aby uczyli się nie tylko tutaj, w sali wykładowej, ale też poprzez wyjazdy, np. na Erasmusa. Muszę przyznać, że przynosi to bardzo dobre rezultaty - podsumowuje dr inż. arch. A. Maciejko.

Katarzyna Doszczak

 

Zawód zaufania publicznego

Studentów architektury kształcimy w duchu odpowiedzialności za świat, w którym żyjemy, przestrzeń publiczną i przestrzeń drugiego człowieka, za zasoby, które zostawiamy przyszłym pokoleniom. Nie jest obojętne z czego projektujemy - to są zasoby obcych ludzi np. pieniądze. Tak kształcimy absolwentów, żeby zdawali sobie sprawę, że są odpowiedzialni za cudze życie i jego jakość.