Pora wskoczyć na siodełko!

2 Maj 2018
Nextbike Polska S.A. wybuduje w Zielonej Górze system wypożyczalni miejskich rowerów. Pierwsi cykliści skorzystają z niego już pod koniec wakacji – obiecuje operator. Do dyspozycji będą damki, tandemy i rowery familijne.

Przetarg wygrany, umowa na uruchomienie systemu wypożyczalni miejskich jednośladów podpisana, teraz miasto czeka prawdziwa rowerowa rewolucja. Operator z Warszawy ma 120 dni na zbudowanie Zielonogórskiego Roweru Miejskiego, bo tak nazywać się będzie „wisienka na torcie” trzeciej - po autobusach i taksówkach - miejskiej sieci komunikacji.

- W tym roku budujemy 40 kilometrów dróg dla rowerzystów, połączonych z tymi, które już istnieją. System wypożyczalni miejskich rowerów to uzupełnienie i kolejny krok w rozwijaniu miejskiej infrastruktury rowerowej – mówi Robert Górski, radny Zielonej Razem i prezes stowarzyszenia Rowerem Do Przodu, które jest współtwórcą materializującego się właśnie projektu.

ZRM ma działać pod egidą Nextbike Polska S.A. do 2021 r., każdego roku od marca do listopada. Będzie ekologiczną, szybszą i tańszą alternatywą dla kierowców samochodów. 20 minut jazdy na miejskim bicyklu będzie bezpłatne, za 60 minut „wiatru we włosach” zapłacimy 2 zł, a za każdą kolejną godzinę – 4 zł.

- Dołączamy do grona miast, które mają wypożyczalnie miejskich rowerów. Zielonogórzanie będą mogli nimi jeździć już podczas tegorocznego Winobrania – zapowiada prezydent Janusz Kubicki.

W Polsce systemy wypożyczalni miejskich rowerów działają już w ponad 30 miastach. Od 2010 r. powstają jak grzyby po deszczu (choć ani jeden w Lubuskiem), budowane przez pięciu różnych operatorów. Nextbike Polska jest krajowym liderem w dostarczaniu i obsłudze samoobsługowych wypożyczalni miejskich rowerów. Największe systemy zbudował w Warszawie, Wrocławiu, Poznaniu, Łodzi... Jako jedyny stanął do zielonogórskiego przetargu. ZRM stworzy od zera za blisko 5,5 mln zł. W jego skład wejdą: oprogramowanie do obsługi i monitorowania ZRM, strona internetowa oraz 36 stacji rowerowych (na początek, bo system ma być przez operatora rozwijany we współpracy z prywatnymi firmami), zlokalizowanych przy głównych ulicach i placach. W każdej znajdzie się 15 miejsc postojowych i 10 rowerów, a pomiędzy nimi krążyć będzie 360 jednośladów typu damka, w tym 10 rowerów typu cargo (familijnych) i 10 rowerów typu tandem. Rowery wyposażone zostaną w kosze do transportu bagażu i urządzenia zapewniające zdalne monitorowanie pozycji bicykli. Gdy któryś się zepsuje, użytkownik będzie mógł liczyć na pomoc techniczną Biura Obsługi Klienta.

- W naszej flocie mamy 14 tys. rowerów. W różnych miastach Polski korzysta z niej 1.193 zielonogórzan. Tylu jest zarejestrowanych w naszym systemie. Cieszę się na udział w zielonogórskim projekcie. Tu chodziłem do liceum, a pochodzę z Lubska – zdradza Tomasz Wojtkiewicz, prezes Nextbike Polska. I miłośników „dwóch kółek” do zielonogórskich wypożyczalni zaprasza w sierpniu.

(el)