Obwodnica południowa prawie gotowa

2 Grudzień 2022
Do końca roku firma Strabag zakończy budowę obwodnicy południowej. To pół roku wcześniej niż planowano. Nową trasą prawdopodobnie pojedziemy w marcu.

Krzysztof Jarosz, kierownik Biura Budowy Dróg w urzędzie miasta jest dobrej myśli. I trudno mu się dziwić. W końcu statystyki mówią same za siebie. Roboty ziemne przy formowaniu i zbrojeniu nasypów oraz warstwy wzmacniające pod konstrukcję jezdni wykonano w ok. 98 proc. Podbudowa, w tym z kruszywa łamanego i betonu asfaltowego, pokrywa ok. 98 proc. odcinka trasy. Mało tego, ostatnia warstwa ścieralnia jezdni jest już w większości położona. Do dokończenia jest tylko fragment przy pierwszym rondzie (Wilkanowo) oraz w sąsiedztwie ronda Andrzeja Huszczy. Przy obiektach mostowych pozostały drobne prace wykończeniowe - montaż barier. - Do wykonania pozostał kanał technologiczny wraz z okablowaniem oraz montaż oświetlenia. Roboty na rondzie Wilkanowo planujemy zakończyć do końca roku, jeśli pozwolą na to warunki pogodowe - dodaje K. Jarosz.

Wiosną pozostanie do wykonania oznakowanie drogowe pionowe i poziome oraz zagospodarowanie terenów zielonych. Wszystko wskazuje na to, że obwodnicą południową pojedziemy w drugiej połowie marca. Przypomnijmy. Nowa obwodnica prowadzi od skrzyżowania między Wilkanowem a Świdnicą, przechodzi przez ul. Zielonogórską w Ochli (między kąpieliskiem i skansenem), omijając jednak centrum sołectwa. Kończy się na rondzie Andrzeja Huszczy w Raculi.

Jest też dobra wiadomość dla rowerzystów. Wzdłuż obwodnicy południowej powstanie droga dla rowerów, która połączy istniejące ścieżki przy rondzie Andrzeja Huszczy przy wjeździe do Raculi i trasę Jędrzychów-Zatonie. - Nowa droga dla cyklistów będzie miała nawierzchnię asfaltową i powstaną przy niej miejsca odpoczynku z ławkami, stojakami rowerowymi i koszami na śmieci - mówi Robert Górski, szef Stowarzyszenia Rowerem do Przodu.

Firma Strabag pracowała w iście ekspresowym tempie. Nowa trasa miała być oddana do użytku pod koniec 2023 r. Koszt zadania w formule „Zaprojektuj i wybuduj” to ok. 130 mln zł. Obwodnica południowa jest największą w historii miejską inwestycją drogową, choćby z uwagi na długość trasy - 13 km. W założeniach ma być alternatywą dla zakorkowanej Trasy Północnej, na której w godzinach szczytu ciągną się sznury pojazdów.

(rk)