Zbudowaliśmy, budujemy, zbudujemy…

19 Październik 2018
W Zielonej Górze ruch w inwestycjach widać prawie na każdym kroku. Głównie dlatego, że miasto inwestuje na niespotykaną dotąd skalę. Jedne obiekty są gotowe, inne dopiero powstają, miasto szykuje się do kolejnych zadań.

TERENY ZIELONE

Fot. Piotr Jędzura

Najbardziej spektakularną inwestycją w tzw. tereny zielone była odnowa Winnego Wzgórza, która kosztowała 8,1 mln zł.  Dzięki temu pojawiły się tutaj kaskady wodne, fontanny i nowe krzewy winorośli. Miłośnicy winna mogą skorzystać z piwniczki winiarskiej, w której sprzedawane są winna z lokalnych winnic. Dodatkowo powstał nowy plac zabaw, labirynt i podświetlany napis I love Zielona – Kocham Zieloną. Wzgórze nabierze dodatkowego blasku, gdy tylko nowa roślinność się tu przyjmie i zazieleni. Pomoże w tym sztuczne nawodnienie, do którego woda jest pompowana z parku Sowińskiego. Jeszcze nigdy nie robiono tak wiele w zielonogórskich parkach. Odnowiono park przy ul. Partyzantów, Lechitów, w Ochli i Kiełpinie. Trwają prace w Zatoniu i Dolinie Gęśnika, gdzie w zeszłą sobotę otwarto park linowym

ŚCIEŻKI ROWEROWE

Fot. Piotr Jędzura

Hitem lata stała się miejska wypożyczalnia rowerów. Zielonogórzanie wprost oszaleli na punkcie jednośladów, intensywnie wykorzystując pojazdy. Miarą sukcesu rowerowego pomysłu były natychmiastowe żądania, by sieć dalej rozbudowywać.

Miejski rower to tylko fragment strategii przestawiania się na ekologiczną komunikację. Na budowę ścieżek rowerowych miasto przeznaczyło 32 mln zł. Będzie można nimi objechać miasto, w połączeniu z już istniejącymi trasami wreszcie powstanie spójny ciąg dróg rowerowych. Część ścieżek jest już gotowa, np. Zielona Strzała z wiaduktem nad ul. Sikorskiego czy trasy do Zatonia. W innych miejscach trwają jeszcze prace – np. w zeszłym tygodniu podpisano umowę na wykonanie ścieżki w Zawadzie.

TRASA AGLOMERACYJNA

Fot. Piotr Jędzura

To dzisiaj największa inwestycja drogowa w mieście, warta 33,6 mln zł. Nową ulicę buduje Budimex. Trzeba było zburzyć kilka domów, na trasie inwestycji natrafiono m.in. na schron przeciwlotniczy z okresu II wojny światowej. Nowa ulica (radni nadali jej imię poety Zbigniewa Herberta) połączy ul. Batorego ze Zjednoczenia. Jednojezdniowa, będzie miała cztery pasy ruchu, obok powstanie ścieżka rowerowa. W ramach prac zbudowano od podstaw rondo na Zjednoczenia i przebudowano rondo Anny Borchers na Batorego. Ulica powinna być gotowa do końca roku.

CENTRUM PRZESIADKOWE

Fot. Piotr Jędzura

To tutaj będą się zatrzymywać wszystkie autobusy przejeżdżające przez centrum miasta. Pasażerowie suchą stopa przejdą na sąsiedni dworzec PKP, bo na peronach staną wiaty łączące dworzec z centrum przesiadkowym. Gotowy jest już tunel prowadzący na drugą stronę torów w okolicę Aldemedu. W tej chwili trwają odbiory techniczne.

Równolegle jest przebudowywany układ ulic i powstała kanalizacja deszczowa. To fragment wielkiego projektu, wartego 250 mln zł - przestawienia komunikacji miejskiej na elektryczne autobusy. Po mieście jeździ już 12 elektrycznych ursusów, w których testowane są wszystkie rozwiązania i urządzenia. W sumie ma być ich 46.

PRAKING WIELOPOZIOMOWY

Magistrat chce też wybudować parking wielopoziomowy koło Palmiarni. Teren ten jest obecnie wykorzystywany mało efektywnie. Wyłoniono już firmę, która za ok. 300 tys. zł zaprojektuje obiekt. To PPA Podczaszy z Krakowa. W tzw. międzyczasie postanowiono zmienić plan przestrzennego zagospodarowania tego terenu. – Żeby lepiej wykorzystać to miejsce, w nowym planie chcemy podnieść wysokość parkingu z trzech na cztery kondygnacje – tłumaczy Małgorzata Maśko-Horyza, szefowa biura urbanistyki i planowani przestrzennego. To tzw. przystąpienie do planu. Każdy może składać wnioski w tej sprawie. Termin do 5 listopada.

Równolegle realizowany jest program znalezienia dodatkowych 1.000 nowych miejsc parkingowych na osiedlach. Wyłonieni zostali pierwsi wykonawcy.

RANKING RZECZPOSPOLITEJ

To wiadomość z 8 października. Wtedy redakcja „Rzeczpospolitej” ogłosiła wyniki XV Rankingu Samorządów 2018 r. Oparto go na 50 obiektywnych wskaźnikach pobranych głównie z GUS. Okazało się, że Zielona Góra zajęła pierwsze miejsce w kategorii dużych miast. To olbrzymi sukces.

- Jestem bardzo zadowolony. To sukces nas wszystkich, samorządu i zielonogórzan. Jeszcze nigdy nie byliśmy tak wysoko – komentował prezydent Janusz Kubicki. – Tu na miejscu często oceniamy pod wpływem emocji czy partykularnych interesów. Często bardzo niesprawiedliwie. Teraz okazuje się, że ktoś obiektywny z zewnątrz mówi, że jesteśmy najlepsi w kraju. To jest potwierdzeniem zasady, że jeśli ciężko się pracuje, to można sporo osiągnąć. W tym przypadku dla Zielonej Góry.