Wielka przebudowa okolic dworca i ul. Dworcowej

11 luty 2018
To wielkie wyzwanie. Od poniedziałku dwie firmy, z dwóch różnych stron „zaatakują” ul. Dworcową. Lepiej nie usiłujcie nią jechać. Nie przejedziecie! Na razie jeszcze będzie można jeździć koło dworca PKP, bo tam prace skoncentrują się na chodnikach.

To będzie wielkie wyzwanie – firmy Budimex i Skanska przystępują do remontu ul. Dworcowej. Budimex zacznie od strony ul. Batorego, Skanska od ronda Maćkowiaka koło dworca PKP.

- Ulica Dworcowa nie będzie przejezdna na odcinku od ul. Batorego do Ułańskiej – tłumaczy Paweł Urbański, dyrektor departamentu inwestycji i zarządzania drogami. – Natomiast przy dworcu rozpoczną się prace przy przekładaniu ciepłociągów położonych pod chodnikami. Na razie będzie tam można jeździć.

- Co z mieszkańcami ulic przyległych do Dworcowej? – pytamy.

- Pamiętaliśmy o nich, dlatego Budimex podzielił remont na cztery etapy. Są tak podzielone, żeby od którejś strony zawsze był wjazd w boczne ulice. To jest rozwiązanie dla mieszkańców, natomiast jeżeli ktoś chce przejechać ul. Dworcową, ale tutaj nie mieszka, to powinien skorzystać z objazdu i pojechać ul. Bohaterów Westerplatte, Kupiecką i Batorego.

To problem dla inwestora, ale nie ma innego rozwiązania – wyłączenie z ruchu całej ulicy nie wchodzi w rachubę. Oprócz remontu nawierzchni drogi będą też prowadzone wykopy pod budowę kanalizacji deszczowej. Dzięki temu będzie można szybciej odprowadzić wodę po ulewach, które do tej pory szczególnie dotkliwie dawały o sobie znać przy dworcu, ostatnio nawet zalewając tunel pod torami. Po zakończeniu inwestycji nie powinno już dochodzić do takich sytuacji.

Tak buduje Budimex

(od ul. Batorego do Ułańskiej)

Remont ul. Batorego to fragment większej inwestycji – budowy trasy Aglomeracyjnej od ul. Batorego do Zjednoczenia, gdzie prace trwają już od wielu miesięcy. Inwestycję na Dworcowej podzielono na cztery etapy.

* Od 12 lutego do 12 marca Zostanie zablokowany wjazd na ul. Akacjową, dlatego wytyczono tymczasowy dojazd dla mieszkańców ul. Akacjowej i Lipowej, przez ul. Spółdzielczą. To jest objazd jednokierunkowy – wjeżdżamy od ul. Batorego na wysokości Urzędu Kontroli Skarbowej i wyjeżdżamy ul. Lipową na Dworcową.

* Od 13 marca do 2 kwietnia Mieszkańcy będą mieli wjazd przez odblokowaną już ul. Akacjową.

* Od 3 kwietnia do 25 maja Mieszkańcy ul. Klonowej będą mogli wyjechać z domów przez parking przy Netto. Prace będą tak zorganizowane, by umożliwić wjazd na tyły SP 13. Z ruchu będzie wyłączone rondo Klema Felchnerowskiego.

* Od 26 maja do 31 lipca Blokada ul. Batorego – z ruchu zostanie wyłączone rondo Anny Borchers i fragment Dworcowej. W tym miejscu komplikacje nastąpią już od początku kwietnia, bo wówczas rozpocznie się remont wiaduktu kolejowego nad ul. Batorego. Żeby móc poszerzyć to wąskie gardło, trzeba wiadukt całkowicie rozebrać (etapami), poszerzyć przejazd i zbudować nowy wiadukt. Dlatego, ze względów bezpieczeństwa, zostanie całkowicie zablokowany przejazd tą ulicą. Teren budowy będzie również niedostępny dla pieszych – nie przejdą tędy. Ponieważ w najbliższej okolicy nie ma bezpiecznych przejść przez tory, miasto wprowadzi dodatkowe połączenia komunikacją miejską, które umożliwią przedostanie się na drugą stronę torów. O szczegółach i dokładnych terminach poinformujemy tuż przed rozpoczęciem tych robót.

Tak buduje Skanska

Skanska wybuduje, przy dworcu PKP, nowoczesne centrum przesiadkowe dla MZK, z którego pasażerowie miejskiej komunikacji bez problemów przesiądą się do pociągów na pobliskim dworcu. To jeden z elementów gigantycznej operacji przestawienia miasta na komunikację miejską obsługiwaną głównie przez elektryczne autobusy. Jej wartość to ok. 260 mln zł.

Skanska zbuduje centrum przesiadkowe z miejscami do ładowania elektrycznych autobusów. Przy okazji przebuduje układ komunikacyjny, przesuwając rondo Maćkowiaka i budując drugie rondo pod wiaduktem. Wyremontuje również fragment ul. Dworcowej: od Ułańskiej do Bema.

* I etap od 12 lutego

Będą prowadzone prace przy przekładaniu ciepłociągów. Inwestycja nie powinna mieć większego wpływu na organizację ruchu.

* II etap od 12 marca do 30 września

Wyłączenie ul. Dworcowej: od ul. Ułańskiej do wiaduktu na Bema. Zamknięte będzie rondo Maćkowiaka, co oznacza, że nie dojedziemy bezpośrednio do dworca PKP. Nie dojadą tu taksówki i będzie niemożliwy wjazd na dworzec PKS od ul. Dworcowej. Stąd nadzwyczajne rozwiązania. Postój taksówek zostanie przeniesiony na parking przed barem Turysta. Zajmie jedną stronę postoju. Na dworzec PKS i do okolicznych firm będzie można dojechać przez parking, ul. Chopina i specjalnie wybudowaną drogą dojazdową. Z góry ostrzegamy – będzie tutaj niewiele miejsca na parkowanie.

Inne rozwiązanie znaleziono dla autobusów PKS. Na ul. Ułańskiej pojawi się przystanek dla wysiadających, kilkanaście metrów dalej, po rozebraniu płotu, zostanie zbudowany tymczasowy wjazd na dworzec PKS, z którego będą korzystać autobusy.

Centrum przesiadkowe

Żeby rozpocząć jego budowę, najpierw trzeba zburzyć istniejący punkt obsługi klienta MZK. Co z pasażerami korzystającymi z usług punktu? – Na parkingu przed dworcem ustawimy kontener, w którym znajdzie się tymczasowy punkt obsługi klienta – informuje Barbara Langner, szefowa MZK. – Ja wszystko pójdzie zgodnie z planem, w przyszły weekend, 16-17 lutego, przeniesiemy się do tymczasowego punktu. Zrobimy to w sobotę, kiedy i tak ta placówka nie działa.

Od 12 marca, kiedy z ruchu zostanie wyłączone rondo Maćkowiaka, zmienią się również trasy przejazdu autobusów MZK. Szczegółowe rozkłady jazdy znajdą się wcześniej na przystankach. Napiszemy o tym z wyprzedzeniem.

Od tego momentu autobusy jadące dotychczasową trasą Staszica-Bema-rondo Maćkowiaka-Sulechowska-Bohaterów Westerplatte, pojadą nową trasą: Wyspiańskiego-Chrobrego-Bohaterów Westerplatte.

Znikną też dotychczasowe przystanki przy dworcu PKP. Trzeba będzie pójść 200 metrów dalej na ul. Bohaterów Westerplatte. Tymczasowe przystanki pojawią się przy dawnej aptece PKP i po drugiej stronie ulicy na wysokości salonów sieci komórkowych.

(tc)