S3 do Sulechowa jest już gotowa

19 Październik 2017
Wielka radość dla kierowców – w piątek o 14.00 oficjalne otwarcie nowej nitki S3 Sulechów Zielona Góra. Kilka godzin później znikną ograniczenia. Jednak nie rozpędzajcie się za bardzo. Na wyjeździe z miasta wciąż trwają roboty, w Cigacicach jest przewężenie na moście.

Później to już tylko hulaj dusza, piekła nie ma – bez problemu dojedziemy dwupasmówką prawie nad samo morze. Dwa tygodnie temu drogowcy oddali do ruchu drugą nitkę obwodnicy Gorzowa.

Gdy we wtorek zajrzeliśmy na budowę, na wysokości Zawady, na nieczynnym pasie w kierunku Sulechowa, zobaczyliśmy tylko dwa samochody budowlańców: polewaczkę i jadącą za nią zamiatarkę. To oznacza jedno – wkrótce otwarcie.

- Zgadza się, ten odcinek S3 otworzymy w piątek – potwierdza Anna Jakubowska, rzeczniczka prasowa zielonogórskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. – Po przejechaniu polewaczki będzie czyściej. Estetyka jest ważna, ale głównie chodzi o bezpieczeństwo, trzeba usunąć piasek naniesiony z budowy, żeby kierowcy mogli bezpiecznie korzystać z drogi.

Inwestycja kończona jest z kilkumiesięcznym opóźnieniem – droga miała być gotowa latem. – Nowa droga była zrobiona na czas, jednak podczas remontu nawierzchni starej nitki S3 okazało się, że zużycie drogi jest większe niż zakładał projekt. Uznaliśmy, że lepiej teraz naprawić ją gruntownie, niż za kilka lat wyłączać ją z ruchu. Stąd opóźnienie – wyjaśnia A. Jakubowska.

Odcinek Sulechów-Zielona Góra, o długości 18 km, zbudowała firma Strabag. Inwestycja kosztowała ok. 300 mln zł. Strabag nie zniknie z budowy, bo kontrakt zakłada, że firma, po zbudowaniu brakującej nitki S3, ma jeszcze dwa lata na postawienie na Odrze drugiego mostu, który ma posiadać współczesne parametry dróg ekspresowych.

Krótko mówiąc, firma zbudowała już jeden nowy most. Teraz rozbiera stary i za chwilę rozpocznie stawianie kolejnego. Każda nitka S3 musi mieć swoją przeprawę. Ta będzie gotowa w drugiej połowie 2019 r. Do tego czasu, w Cigacicach, będzie przewężenie.

Tymczasem na obwodnicy Zielonej Góry wciąż trwają prace od węzła północnego do Niedoradza. To inne zadanie, które za prawie 200 mln zł realizuje firma Budimex. Tu też chodzi o wybudowanie drugiej nitki S3 i remont nawierzchni starej drogi.

- Plan zakłada, że prace powinny zakończyć się w maju przyszłego roku – informuje A. Jakubowska. – Tu również przy remoncie starej nawierzchni mogą się pojawić jakieś niespodzianki.

Postęp prac firmy Budimex mogą z okien obserwować mieszkańcy os. Pomorskiego, obok którego przebiega trasa. Dla nich to ważna inwestycja z dwóch lokalnych powodów. Po pierwsze, liczą na bardziej skuteczne ekrany akustyczne, które będą ich chronić przed hałasem. Po drugie, wraz z budową S3 powstaje też łącznik trasy z osiedlem. Po jego otwarciu osiedle uzyska połączenie z obwodnicą i dalej Trasą Północną. Jadąc np. w kierunku Przylepu - nie będzie trzeba przepychać się przez zatłoczone centrum Zielonej Góry. Budowa łącznika jest współfinansowana przez miasto.

Trwają też prace na pozostałych lubuskich odcinkach S3: Niedoradz-Nowa Sól i Nowa Sól-węzeł Kazimierz i dalej Legnica.

Harmonogram jest tak ustalony, że za rok powinniśmy bez przeszkód dojechać gotową drogą ekspresową do autostrady A4 pod Legnicą.

(tc)