Parking z przewiewnymi ścianami

28 luty 2020
Wiemy już, jak będzie wyglądał wielopoziomowy parking koło Palmiarni. Projektanci czekają jedynie na decyzję zielonogórzan o tym, jak ma wyglądać elewacja.

- W mieście brakuje miejsc parkingowych, stąd decyzja by zbudować wielopoziomowy obiekt. Dzięki temu zaparkuje tutaj kilka razy więcej samochodów. To jeden z priorytetów inwestycyjnych w mieście – mówi prezydent Janusz Kubicki.

Podkreśla, że najpierw musi powstać projekt i dopiero, gdy będzie spełniał stawiane mu wymagania, zostanie wyłoniony wykonawca obiektu.

- Taka procedura umożliwia zapytanie mieszkańców o proponowane rozwiązania. Organizowaliśmy konsultacje na temat zagospodarowania dachu. Teraz, przez tydzień można głosować nad rodzajem elewacji. Bardzo do tego zachęcam – mówi radny Filip Gryko (klub Zielona Razem), który od kilku lat pilotuje ten projekt. – Zainteresowani mogą nawet przyjść do urzędu i zobaczyć próbki proponowanych materiałów.

Dzisiaj, na dawnym wyrobisku żwiru za urzędem marszałkowskim maksymalnie może zaparkować ok. 180 samochodów (jeżeli zajmą wszystkie miejsca nawet na chodnikach). Po zbudowaniu parkingu ma być ich ok. 450. Na trzech poziomach. Projektanci wykorzystali zagłębienie w terenie, aby parking nie wystawał ponad najwyższą skarpę. Nie przewidziano kondygnacji podziemnych.

- To generuje koszty w utrzymaniu, bo taki obiekt musiałby spełniać surowe wymagania przeciwpożarowe. Wybraliśmy o wiele lżejszą konstrukcję, przewiewną, z lekką elewacją, która będzie przepuszczać powietrze i dzienne światło  - tłumaczy F. Gryko. Budynek nie wchodzi w skarpy, dzięki temu nie trzeba będzie budować murów oporowych. Również koszty budowy będą niższe, wokół obiektu będą także miejsca parkingowe i drogi dojazdowe.

Budynek będzie miał trzy poziomy do parkowania – każdy dla ponad setki samochodów. Na dachu natomiast znajdzie się plac zabaw, tor rowerowo-rolkowy, miejsce do wypoczynku. Zostanie zrealizowana wersja wybrana wcześniej przez mieszkańców. Dach, w naturalny sposób połączony ze wzgórzem wokół Palmiarni, stworzy z nim jedną całość. Będzie ogólnodostępny, natomiast płatny parking będzie miał własny system poboru opłat z bramkami i biletomatami, podobnie jak w hipermarketach.

- Przed wjazdem zamontujemy wyświetlacze informujące o wolnych miejscach. Myślę, że znajdą się one już na ul. Podgórnej, koło urzędu miasta lub marszałkowskiego, by kierowcy wcześniej mieli informację o wolnych miejscach – tłumaczy F. Gryko. Dodaje, że potrzebne będą rozmowy z urzędem marszałkowskim na temat korzystania przez urzędników z obiektu. Nie jest tajemnicą, że parkuje tutaj wielu pracowników obu urzędów.

- Może marszałek dołoży się do inwestycji? Jeżeli nie, to trzeba będzie pomyśleć o abonamencie. Miejsca będzie dużo i dla pracowników instytucji, i turystów. Trzeba pogodzić różne potrzeby – mówi F. Gryko.

Prace projektowe dobiegają końca. Jeszcze w tym roku powinny być gotowe wszystkie pozwolenia i uzgodnienia. – Zakładam, że jesienią wyłonimy wykonawcę i jeżeli wszystko pójdzie dobrze, w przyszłym roku parking będzie gotowy. Koszt sięgnie kilkunastu milionów złotych – kończy radny.

Projekt wykonała firma PPA Podczaszy Pracownia Architektura, która przygotowała również prezentowane wizualizacje.

(tc)